Topman Douwe Egberts krijgt miljoenen, medewerkers niks extra's

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 16 november 2020

FNV en CNV zijn verbijsterd over de tekenbonus van 10 miljoen euro voor de nieuwe topman van JDE Peet’s, het moederbedrijf van Jacobs Douwe Egberts (JDE). De bonden zitten momenteel aan tafel met de Nederlandse tak van het bedrijf over een nieuwe cao.

Niels Suijker, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Die gesprekken gaan op z’n zachtst gezegd heel moeizaam. JDE wil bestaande arbeidsvoorwaarden versoberen en heeft zelfs nog geen loonbod gedaan. Ze zijn heel krenterig aan de cao-tafel, maar laten hun topman in de miljoenen zwemmen. Onacceptabel.’

Knokken

Het nieuws over de beloning van de nieuwe topman kwam vrijdag naar buiten, een week voor de onderhandelingen over een nieuwe cao de laatste fase ingaan. Jikkie Aalberts, bestuurder CNV Vakmensen: ‘Wij zijn al weken aan het knokken voor een goede cao. We willen afspraken over onder andere een loonsverhoging, eerder stoppen met werken voor zware beroepen en een thuiswerkregeling. Wij zeggen nu: gelijke monniken, gelijke kappen. Het kan niet zo zijn dat de topman rijkelijk bedeeld wordt, terwijl de medewerkers worden afgescheept met een magere cao.’

Buitensporig

De vakbonden roepen de directie van JDE op om afstand te nemen van de benoeming van de topman van hun moederbedrijf ‘onder deze buitensporige voorwaarden’. FNV en CNV schrijven in een brief aan de directie dat hun leden geschokt zijn over de miljoenen voor de topman. ‘Werknemers mogen van JDE verwachten dat aan de top het goede voorbeeld wordt gegeven. Daar is nu in de verste verte geen sprake van’, staat in de brief.

Deze week

Aanstaande woensdag spreekt de aandeelhoudersvergadering over de bonus van de nieuwe topman. Aanstaande vrijdag gaan de cao-gesprekken tussen de vakbonden en JDE weer verder. Bij JDE werken ruim 2100 mensen. Die vallen onder twee cao’s, Coffee & Tea en Diensten. Daarover wordt tegelijkertijd onderhandeld.