directie Tate & Lyle: "uitgaven beperken door corona"

FNV: corona niet dramatiseren

portret Jos Hendriks
Door Jos Hendriks 10 oktober 2020

In een video verbinding werden de onderhandelingsdelegaties van de vakbonden op 6 oktober toegesproken door de HR directeur voor Europa. Hij zette uitgebreid uiteen dat ook Tate & Lyle weldegelijk gevolgen ondervindt van covid-19 en dat het bedrijf gedwongen wordt om uitgaven te beperken. Vervolgens vertelde het management in Koog aan de Zaan wat de gevolgen zijn voor de fabriek in Nederland.

Schot voor de boeg…?

Een salarisverhoging van 5% zit er echt niet in aldus het management. Dat neemt niet weg dat er weldegelijk bereidheid is om over een loonsverhoging van gedachten te wisselen.

FNV: covid-19 crisis niet dramatiseren in het kader van de cao

Dat ook Tate & Lyle de gevolgen ondervindt van corona, mag dan zo zijn, maar voor de bond is dat geen reden om geen goede cao af te sluiten. Tate & Lyle ondervindt nu even een dip, maar het is en blijft een voedingsmiddelenbedrijf. En crisis of niet, mensen blijven toch eten. De FNV verwacht dat de vraag naar de producten van T&L weer zal herstellen. Een verhoging van 5% zit er dit jaar dan misschien niet in, maar genoegen nemen met een symbolische verhoging is zeker geen optie.

Loonsverhoging is onderdeel van het gehele cao resultaat, dus…

wordt een eventuele loonsverhoging beoordeeld in het licht van het gehele pakket aan cao afspraken. Naarmate betere afspraken worden gemaakt en daarmee het gehele pakket meer waarde heeft voor de werknemers, zal dat door de leden worden meegenomen bij de uiteindelijke beoordeling van de loonsverhoging.

Voordelen voor vakbondsleden wegen zwaar

Bij de beoordeling van het uiteindelijke pakket aan afspraken zal het voordeel voor vakbondsleden een zwaarwegend aspect zijn. Tijdens de eerste ronde is nog eens uitgebreid stilgestaan bij de noodzaak van het afspreken van een voordeel  voor vakbondsleden.

Nog niet onderhandeld

Tijdens de eerste ronde van het cao overleg is nog niet serieus onderhandeld. Zowel de werkgever als de vakbonden hebben hun voorstellen nader toegelicht en vragen daarover beantwoord. Het echte onderhandelen zal de 27 oktober plaatsvinden. Vooralsnog gaat de FNV delegatie ervan uit dat we dan tot een mooi cao resultaat zullen komen.

Meer informatie via

Peter de Bever, Sjoerd Muller of Jos Hendriks