Cargill weigert onderhandelingen over nieuwe cao's

portret Jos Hendriks
Door Jos Hendriks 12 oktober 2020

De directie van Cargill wil niet met de FNV onderhandelen over fatsoenlijke verbeteringen van de Cargill BV cao en de ZOR cao. En vermoedelijk wil Cargill later dit jaar ook niet onderhandelen over de Cargill Cocoa cao. In plaats daarvan biedt Cargill een loonsverhoging van 1,25% in een cao met een looptijd van vijf maanden. En verder niks. Omdat Cargill niet bereid is om verder te overleggen met de FNV noemen we Cargills aanbod een “eindbod”.

De Collectieve Arbeidsovereenkomst (cao)

Een cao is een afspraak tussen de leden van de vakbonden en hun werkgever(s) over hun arbeidsvoorwaarden.  Cargill wil geen afspraken maken met de leden van de vakbond, omdat dat de toekomst volgens Cargill te onzeker zou zijn als gevolg van covid-19.

Covid-19 zorgt voor onzekerheid bij Cargill… Maar klopt dat wel?

Cargill is een voedingsmiddelenbedrijf. En crisis of geen crisis, mensen blijven eten!  En daar verdient Cargill veel geld mee. Heel veel geld!
De winst bedraagt in boekjaar 2019-2020 ruim 3,5 miljard dollar volgens de opgave van Cargill zelf. Dat is 25% meer dan het jaar ervoor. En ook voor het boekjaar 2020-2021 verwacht Cargill ook een winst van 3,5 miljard dollar! Hoezo onzekerheid…?

Onzekerheid covid-19 is een drogreden,
gegraai in de Cargill top gaat door...

Het getuigt van lef om tegen de werknemers te zeggen dat arbeidskosten niet te veel mogen stijgen, terwijl een van de grootste winsten ooit is geboekt en de eigenaren van het bedrijf het hoogste bedrag ooit uitgekeerd krijgen.

Een paar sommetjes…

• De  3,5 miljard dollar winst is door 155.000 werknemers bij elkaar verdiend.
    Gemiddeld verdiende elke werknemer ruim $ 22.500 voor Cargill.
  • De 125 familieleden die eigenaar zijn van Cargill legden beslag op 1,13 miljard dollar (een derde deel van de winst), ofwel ruim 9 miljoen dollar per familielid.
  • Van de 22.500 dollar die elke werknemer aan winst heeft bijgedragen gaat (een derde deel) zo’n 7.300 dollar naar de familie. En dat dan 155.000 keer! Ofwel ruim 9 miljoen dollar per familielid.
  • De Cargill directie scheept de werknemers af met 1,25% meer loon. Ofwel 450 euro voor een gemiddelde cao werknemer.

Ledenraadpleging

De FNV zal zijn leden raadplegen over dit eindbod van Cargill. FNV leden ontvangen doaarvoor een uitnodiging via hun privé e-mailadres.

Daarnaast wordt nog een speciale online bijeenkomst gepland.

Houd je mailbox in de gaten!

Meer informatie via Jos Hendriks