Acties verwacht bij eierdozen fabrikant Huhtamaki in Franeker

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 29 oktober 2020

Het eindbod van de Finse werkgever Huhtamaki in Franeker is door de leden van FNV en CNV weggestemd. Liza van Nuysenburg, FNV-bestuurder Industrie: ‘Het beursgenoteerde bedrijf, dat in NL vooral eierdozen voor AH en Jumbo maakt, draait in Nederland uitstekend. De leden gaan niet akkoord met het magere eindbod en zij zijn zeer actiebereid. Het ultimatum loopt woensdag 4 november af.’

De 200 medewerkers bij de Nederlandse vestiging van het bedrijf werken in ploegendiensten en zij hebben daarbij te maken met zware werkomstandigheden. Het steekt de medewerkers dat de werkgever daarover geen afspraken wil maken. Van Nuysenburg: ‘Er is sprake van structureel overwerk. Er is ook een te hoge werkdruk vanwege een tekort aan gekwalificeerd personeel door de opleidingsstop die Huhtamaki heeft ingevoerd.’ De werknemers eisen daarom een structurele loonsverhoging van 5 procent in plaats van de 2,2 procent loonsverhoging die de werkgever biedt.

Slechte arbeidsomstandigheden

De slechte arbeidsomstandigheden blijven een groot punt van zorg. Van Nuysenburg: ‘Ja, de werkgever heeft sinds vorige jaar actie ondernomen, maar dat wordt door het personeel terecht als onvoldoende ervaren. Ook deze zomer is er sprake geweest van heatstress (coolcabines die niet werkbaar zijn). Werknemers moeten dan onder veel te hoge temperaturen het werk verrichten. Daarnaast is er nog steeds sprake van ongezonde luchtkwaliteit. Dit maakt de werkomstandigheden extra belastend. De geldende protocol afspraak is dus niet afdoende en daarom willen we aanvullende afspraken maken in een nieuwe 1-jarige cao.’ De cao zou van 1 juni 2020 tot 1 juni 2021 moeten lopen.

Naleven pensioenakkoord

Ook willen de werknemers dat het pensioenakkoord wordt nageleefd en dat zij drie jaar voor hun AOW-leeftijd zouden moeten kunnen stoppen met werken, waarbij de werkgever een financiële bijdrage van €21200,- op jaarbasis levert. Van Nuysenburg: ‘Daarbij is duurzame inzetbaarheid van mensen die onder deze omstandigheden werken in het geding. We willen daarom ook de zogenaamde 80-90-100 regeling opnemen in de cao.’ Die regeling houdt in dat iemand 80 procent werkt en daarvoor 90 procent loon ontvangt waarbij wel 100 procent pensioen wordt opgebouwd. Van Nuysenburg: ‘Wij willen afspreken dat medewerkers 10 jaar voor de AOW-gerechtigde leeftijd gebruik kunnen maken van deze 80-90-100 regeling.’