FNV-leden stemmen in met nieuw cao-bod Heineken

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 07 februari 2020

Leden van vakbond FNV hebben ingestemd met het nieuwe cao-bod, dat Heineken deed na dreiging van acties van medewerkers rondom carnaval.

heineken

De medewerkers gingen akkoord met een structurele loonstijging van totaal 7,5% in twee jaar. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over een zware beroepenregeling en de prestatiebonus geldt nu ook voor uitzendkrachten - langer dan 1 jaar bij Heineken – in dienst.

Jet Grimbergen, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Medewerkers hebben laten zien dat zij niet akkoord gingen met verslechteringen en een fooi. Door samen sterk te staan, ligt er een nu een pakket met betere afspraken die meer rechtdoet aan de Heinekenmedewerkers. De carnaval kan wat ons betreft nu gerust doorgaan.’

7,5% structurele loonsverhoging

De tweejarige cao loopt van 1 januari 2020 tot 1 januari 2022. Medewerkers krijgen twee keer een structurele loonsverhoging van 3,75%; op 1 januari 2020 en per 1 januari 2021. De prestatiebonus voor medewerkers – maximaal 500 euro bruto – is behouden en gaat in de nieuwe cao ook gelden voor uitzendkrachten die langer dan 1 jaar werken voor Heineken.

Gezond naar de eindstreep

Om gezond de eindstreep te kunnen halen zijn er afspraken gemaakt voor oudere medewerkers in ploegendiensten. Zij kunnen vanaf 60 jaar 60% werken tegen een betaling van 80% met 100% pensioenopbouw tot 1 jaar voor de AOW-leeftijd. Vanaf die datum kunnen medewerkers met pensioen.

Verslechteringen van tafel

Vakbond FNV en de leden hebben met dit akkoord ook een aantal verslechteringen weten te voorkomen. Heineken wilde de toeslag voor de zaterdag en de zondag gelijktrekken, het individueel roosteren introduceren en uren - waarop toeslag wordt ontvangen - verminderen. Grimbergen: ‘Door deze maatregelen zouden roosters goedkoper en flexibeler worden. Dat hebben we nu dus kunnen voorkomen.’

De cao kwam moeizaam te stand. Uiteindelijk kwam door actiedreiging van het personeel en FNV een beter bod vanuit Heineken.

De nieuwe cao geldt voor Heineken Nederland waar ongeveer 2500 mensen werken. Naast de brouwerijen van Heineken in Den Bosch en Zoeterwoude, vallen daar ook frisdrankfabriek Vrumona en bierbrouwerij Brand onder.