Coca-Cola legt eigen voorstellen voor een slechtere cao uit aan werknemers

Vragen en antwoorden over de cao-onderhandelingen CCEP

Portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 21 februari 2020

De directie van Coca-Cola organiseerde deze week verschillende sessies over het cao-overleg met vakbonden FNV Voedingsindustrie en CNV Vakmensen. Bonden hebben in antwoord hierop een vraag & antwoord gemaakt waarin we onze kant van het verhaal vertellen.

Verslechteringsvoorstellen van Coca-Cola

Wat is er gebeurd?

CCEP begon de cao-onderhandelingen op 20 januari met een benchmark waaruit bleek dat het beter beloont dan andere bedrijven. Coca-Cola stelde voor om het loongebouw te versoberen.

Ingrijpende versoberingen

De verslechteringsvoorstellen, die je hier leest, zijn zo ingrijpend dat wij eerst met onze achterban in gesprek wilden om te horen wat jullie ervan vinden. Uit de sessies die we samen het het CNV in Dongen, Rotterdam en Utrecht hielden, bleek dat er geen steun is voor de verslechteringen. Jullie de voorstellen van tafel hebben. Op 17 februari hebben wij de directie met klem verzocht de voorstellen in te trekken. De directie weigerde dit.

Wat vind jij?

Donderdag 20 februari koos Coca-Cola ervoor om hun versoberingsvoorstellen uit te leggen aan het eigen personeel. Een vreemde stap? Wij vinden van wel. Wij horen graag van jou. Meld je en stuur een mail naar: iris.vanderveen@fnv.nl

Vragen en antwoorden

De vergelijking is gemaakt door de AWVN. De AWVN wordt door CCEP betaald en schuift ook bij de cao-onderhandelingen aan als werkgeversadviseur. Bonden vinden dus niet dat je de benchmark als onafhankelijk kunt aanmerken zoals CCEP stelt. Wat daar ook van zij, wij vinden wel dat Coca-Cola goed beloont.

Goede vraag. Bonden vinden dat de beloning bij CCEP netjes is. Dit is een verdienste van vakorganisaties en Coca-Cola die dit systeem samen hebben afgesproken. Beide partijen hebben vervolgens jarenlang loonsverhogingen afgesproken waardoor de beloning nu het huidige niveau heeft. Dit is een mooie verdienste, geen probleem wat ons betreft.

Nee, wij hebben niet de indruk dat het bedrijf het niet goed doet waardoor deze bezuinigingen nodig zijn om het hoofd boven water te houden.

CCEP het beloningssysteem dat we hebben afgesproken verslechteren door de volgende maatregelen:

• Geen cao-loonsverhoging voor mensen op of boven het schaalmaximum en ook niet op het minimum;
  • Verlaging van het huidige schaalminimum voor nieuwe collega's;
  • De groei door je schaal, de performance accelaration, over laten aan managers, ook al heb je een beoordeling: delivery exceptionally of delivery successfully behaald.

Wij vinden dat iedereen een fatsoenlijke loonsverhoging verdient, waar je ook zit in je schaal. De kosten voor levensonderhoud stijgen voor iedereen.

Het schaalminimum is bedoeld om mensen in aan te nemen zonder ervaring. Wanneer je vakvolwassen bent krijg je meer. Door het minimum te verlagen worden collega’s relatief nog duurder. Dit kan leiden tot een perverse prikkel om steeds nieuwe goedkope mensen aan te nemen die moeten worden ingewerkt, slecht voor de werkdruk.

Het is een slecht idee om de groei door je schaal over te laten aan je manager. Dit leidt tot willekeur.

Dit weten wij niet. De directie moet onderhandelen met bonden die namens de achterban spreken. Onze achterban wil geen uitleg maar wil dat de voorstellen worden ingetrokken.

FNV en CNV willen wel graag snel verder praten. Wij vinden een goede cao belangrijk. Zeker nu de huidige ca0 begin dit jaar is verlopen en met het vertrek van de Field Service collega’s vinden wij het belangrijk om haast te maken. Wanneer CCEP de versoberingen intrekt, kunnen we hopelijk snel zaken doen. Al ontbreekt een reĆ«el, fatsoenlijk loonbod op dit moment ook nog.

Geen idee. Op jaarbasis komt de verhoging neer op 1,6% per jaar, terwijl de gemiddelde loonsverhoging in januari van dit jaar meer dan twee keer zo hoog lag.

Als Coca-Cola niet zelf tot de conclusie komt dat ze de voorstellen moet intrekken, zal hen dit op een andere manier duidelijk gemaakt moeten worden. Meld je bij de FNV kaderleden of bij je vakbondsbestuurder en samen bespreken we de mogelijkheden. Stuur een mail naar: iris.vanderveen@fnv.nl

Wat gaat er nu gebeuren?

CCEP zegt op een uitnodiging te wachten van bonden om verder te onderhandelen. Dat klopt niet. Zowel FNV als CNV zijn meer dan bereid om deze handschoen op te pakken. Hiertoe moet je werkgever de verslechteringsvoorstellen intrekken en dan kunnen we snel verder in gesprek. Wil je weten wat jij kunt doen om samen te zorgen voor een goede cao? Meld je dan bij de kaderleden of bij je vakbondsbestuurder. Stuur een mail naar: iris.vanderveen@fnv.nl

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.