Cao-resultaat Margarine & Spijsvetindustrie

Geef je mening

Door Redactie 19 november 2019

De FNV heeft afspraken gemaakt over een nieuwe cao Margarine-en Spijsvetindustrie. Als de vakbondsleden instemmen met het resultaat, dan krijgen werknemers van Remia, VandeMoortele, Ten Kate, Sonac en Levo een loonsverhoging van in totaal 4,5%. Je kunt nu je mening geven over de afspraken.

Geef je mening over het onderhandelingsresultaat cao Margarine & Spijsvetten

Loonsverhoging en looptijd

De looptijd van de nieuwe cao is van 1 mei 2019 tot 1 november 2020. De lonen worden verhoogd per 1 mei 2019 met 2,7%, 1 januari 2020 met 0,3% en 1 mei 2020 met 1,5%. In totaal krijg je dus een loonsverhoging van 4,5%.

Ontziebepaling ’s nachts werken

De werkgevers hebben vanaf het begin van het cao-overleg zwaar ingezet op het kunnen verplichten van oudere werknemers om ’s nachts te werken. In de cao 2017-2019 staat nog dat werknemers van 59,5 jaar en ouder niet verplicht kunnen worden om in nachtdienst te werken. De wens om dit te wijzigen speelt vooral bij Remia. Wij vinden het niet acceptabel om deze ontziebepaling voor oudere medewerkers zomaar in te leveren. Daarom hebben we lang gesproken over een aanvaardbaar compromis.

Pilot Generatiepact

We gaan een pilot starten voor werkgevers met méér dan 50 werknemers (Remia en VandeMoortele). Tijdens de pilot vervalt de ontziebepaling voor medewerkers van 59,5 jaar die nu al ’s nachts werken. Zij kunnen worden verplicht om ’s nachts door te werken, tot 2 jaar voor de AOW-leeftijd. Wel kunnen deze medewerkers ervoor kiezen om deel te nemen aan het Generatiepact. Dat houdt in dat je 80% werkt, 90% salaris krijgt en 100% pensioen opbouwt.

Voorwaarden Pilot

Aan de pilot zijn voorwaarden verbonden. Wij vinden het belangrijk dat de doelgroep gebruik maakt van de regeling. Als cao-partijen na afloop van de pilot vinden dat het generatiepact niet brengt wat we ervan verwacht hadden, dan gaan we terug naar de ontziebepaling. Voor de duidelijkheid, Levo, Sonac en ten Kate doen niet mee aan de pilot. Voor werknemers van deze bedrijven verandert er op dit vlak niets.

Jouw mening is belangrijk

We leggen het resultaat met een neutraal stemadvies voor aan de leden. Tot 2 december kun je stemmen over het resultaat.

Breng je stem uit