Lonen in Zaanse regio stijgen met 5% door stakingsdruk

+5% bij Tate & Lyle, +4% bij Olam Cocoa

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 08 mei 2019

De 200 medewerkers van zetmeelproducent Tate & Lyle uit Koog aan de Zaan krijgen in 2019 in totaal 5% meer loon. Per 1 april stijgen de lonen met 3%, gevolgd door een tweede verhoging van 2% op 1 oktober. Ook wordt de pensioenregeling aanmerkelijk verbeterd. FNV Voedingsindustrie kon dit resultaat bereiken door de stakingsdruk van de medewerkers. De leden mogen nog stemmen over de gemaakte afspraken.

chocolade

Ook bij een ander voedingsbedrijf uit de Zaanstreek is een mooi cao-resultaat behaald. Bij Olam Cocoa (‘Cacao De Zaan’) stijgen de lonen per 1 april 2019 met 4%. Ook dit resultaat is er gekomen door sterke druk vanuit de vakbondsleden. Zij wezen een eerder bod van hun werkgever af, ook lag er een ultimatum en dreigden er stakingen, net als bij Tate & Lyle.

Jos Hendriks, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Onder druk van de leden verhogen deze twee werkgevers uit de Zaanstreek hun lonen met fatsoenlijke percentages. Deze medewerkers gaan dit echt merken in hun portemonnee en dat is een prachtig resultaat. Maar zonder de stakingsdruk van de werknemers bij beide voedingsbedrijven waren deze afspraken er niet gekomen.’

Cargill

Volgende week starten ook cao-onderhandelingen bij cacaoproducent Cargill, met vestigingen in Zaandam en Wormer. Hendriks: ‘Ik hoop dat Cargill deze twee goede voorbeelden wil volgen. De werknemers bij Cargill Cocoa willen een structurele salarisverhoging van 5%, en meer vrije tijd voor oudere werknemers.’

Bij cacaoproducent Olam Cocoa is naast de loonsverhoging van 4 % eveneens bedongen dat extra personeel aangetrokken wordt om de vijfploegendienst op sterkte te brengen. Ook worden er vaste werknemers aangenomen op een aantal werkplekken waar nu nog uitzendkrachten werken.

Zowel de cao voor Olam Cocoa als die voor Tate & Lyle hebben een looptijd van 1 jaar, van 1 april 2019 tot 1 april 2020. Bij Olam Cocoa geldt de cao voor 300 medewerkers, bij Tate & Lyle werken 200 mensen.