FNV-leden akkoord met verbeterd eindbod Struik

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 6 mei 2019

De leden van FNV hebben met een meerderheid van 76% ingestemd met het verbeterde eindbod van Struik. Ook de leden van CNV Vakmensen gaven hun akkoord. De cao met een looptijd van 1 januari 2019 tot 1 april 2020 is hiermee definitief.

Drie wijzigingen

Ten opzichte van het eerdere eindbod dat in maart door de leden werd afgewezen, stelde Struik drie wijzigingen voor in het tweede eindbod:

1. De looptijd van de cao wordt 15 maanden (i.p.v. 12 maanden)
  2. De loonsverhoging wordt 3,5% structureel per 22 april 2019 (i.p.v. 2% structureel per 1 januari 2019).
  3. De 1% eenmalig vervalt; De pensioenopbouw wordt per 1 januari 2019 verlaagd van 1,78% tot 1,70% (i.p.v. tot 1,59%).

Deze wijzigingen bleken voldoende om een deel van de eerdere tegenstemmers over de streep te trekken. Het gevolg is dat dit tweede eindbod nu kan worden omgezet in een cao.

Overige punten

Onderstaande onderwerpen, die reeds waren opgenomen in het eerste eindbod, maken ook deel uit van de nieuwe cao:

• De bijdrage voor de ziektekosten wordt per 1 januari 2019 verhoogd van € 250 naar € 300 bruto per jaar.
  • Gedurende de looptijd van de cao maakt Struik geen gebruik van zijn recht om de WGA-premie voor de helft te verhalen op het loon van de medewerkers.
  • De cao wordt aangepast conform de Wet Invoering Extra Geboorteverlof.
  • De bestaande afspraken over Werkzekerheid, Werkervaringsplaatsen en EVC zullen worden voortgezet gedurende de looptijd van de cao.
  • De werkgeversbijdrage van Struik Foods aan vakbonden, wordt voortgezet conform de AWVN norm gedurende de looptijd van deze cao.

Jullie inzet

In dit cao-traject hebben vakbondsleden de werkgever helder laten weten dat hun begrip voor de situatie van Struik niet oneindig is. En ook al is het nog steeds geen vetpot. Dit betere cao-resultaat ligt er dan ook dankzij de leden. Begin 2020 gaan we alweer werk maken van het volgende cao-traject.