Aandeel vrouwen in spoorsector stijgt

Echte vooruitgang blijft helaas achter

Redactie
Door Redactie 8 december 2025

Het aandeel vrouwen in de Europese spoorsector groeit, maar blijft achter bij de ambities. Dat blijkt uit het rapport ‘New Women in Rail (WiR) 2025’ dat eind september 2025 verscheen. Het rapport laat zien dat op alle terreinen stappen zijn gezet, maar dat sterkere maatregelen en versnelling nodig zijn om echte gelijkwaardigheid te bereiken.

Rapport

Het rapport laat zien wat de impact is van de Europese WiR-overeenkomst, die in 2021 werd gesloten door de spoorwerkgevers (CER) en de vakbonden (ETF). Vanuit FNV speelt Silvana Francken, kaderlid FNV Spoor, als vicevoorzitter van de ETF-vrouwencommissie een belangrijke rol in dit Europese overleg.

Voorzichtig positief

Uit het onderzoek – waaraan 29 spoorwegondernemingen en 21 vakbonden uit Europa deelnamen – blijkt dat 23% van alle spoorwerknemers vrouw is. Bij nieuwe instroom ligt dat percentage iets hoger, namelijk 25%. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2018, toen vrouwen 21% van het personeel vormden.

Ook heeft 80% van de bedrijven inmiddels een officieel beleid voor gendergelijkheid opgesteld. Daarnaast stijgt het aandeel vrouwen in specifieke functies, zoals machinisten, verkeersleiding en leidinggevende posities.

Structurele ongelijkheid blijft groot

Ondanks de vooruitgang laat het rapport zien dat de spoorsector nog ver verwijderd is van gelijke kansen voor iedereen. Vooral in de kernberoepen van het spoor – technisch, operationeel en veiligheidskritisch – blijft het aandeel vrouwen erg laag.

Bovendien beoordelen vakbonden de voortgang veel kritischer dan de werkgevers: slechts een derde van de vakbonden vindt dat de WiR-afspraken goed worden uitgevoerd, tegenover ruim de helft van de werkgevers.

De samenwerking tussen bedrijven en vakbonden om gendergelijkheid te verbeteren blijft eveneens achter: slechts 35% van de bedrijven en 29% van de vakbonden spreekt van “nauwe samenwerking”.

Thema’s voor gendergelijkheid

De WiR-overeenkomst bevat afspraken op acht beleidsterreinen:

  • Algemeen gendergelijkheidsbeleid
  • Evenwichtige man-vrouwvertegenwoordiging
  • Werving van vrouwen
  • Combinatie werk–privé
  • Loopbaanontwikkeling
  • Gelijke beloning en aanpak loonkloof
  • Gezondheid en veiligheid op het werk
  • Voorkomen van seksuele intimidatie en seksisme

Het rapport laat zien dat op alle terreinen stappen zijn gezet, maar dat versterkte maatregelen en versnelling nodig zijn om echte gelijkwaardigheid te bereiken.

Blijvende inzet nodig

FNV Spoor ziet het rapport als belangrijke basis voor verdere acties. De spoorsector heeft te maken met grote personeelstekorten, vergrijzing en veiligheidseisen. Juist daarom is het essentieel dat vrouwen volwaardig worden aangetrokken, behouden en veilig kunnen werken. Dit rapport benadrukt hoe noodzakelijk het is dat werkgevers en vakbonden samen optrekken.

Meer lezen?

Lees de Nederlandse vertaling van het verslag van de Europese Sociale Dialoog Women in Rail (september 2025) én het volledige WiR-rapport 2025 met feiten en cijfers over vrouwen in de spoorsector.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Functionele cookies: zijn noodzakelijk voor de basisfunctionaliteit van de website. Deze kunnen niet worden uitgeschakeld.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.

Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.