Werknemers Arriva Twente leggen maandag 6 mei het werk neer

Vervoerder komt herhaaldelijk beloftes niet na

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 2 mei 2024

Het geduld van de werknemers van streekvervoerder Arriva is op. Maandag 6 mei gaan ze staken. Dat betekent dat er in een groot deel van Twente die dag geen bussen rijden. Reden is het slepende conflict over de rij- en rusttijden.

Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘Eerdere afspraken en trouwe beloftes over het invoeren van gezondere rij- en rusttijden en beloftes hebben nergens toe geleid. De werkdruk loopt de spuigaten uit. Een staking is een uiterst middel, maar praten heeft geen zin meer.’

Geduld is op

Het ultimatum dat FNV Streekvervoer op 25 april naar Arriva stuurde is inmiddels verlopen. ‘Onbegrijpelijk’, stelt Van der Gaag. ‘Arriva hangt een zielig verhaal op, dat het moeilijk en tijdrovend is om een goed rooster te maken voor het personeel. Maar hoeveel tijd heb je nodig. We praten hier al maanden over.’ In het ultimatum eist de vakbond per 5 mei invoering van de juiste rij- en rusttijden. En een vergoeding van € 250 per chauffeur per week bij overschrijding van de rij- en rusttijden, als compensatie voor de ongezonde roosters.

Tweede ultimatum in korte tijd

Eind februari stelde de vakbond al een ultimatum en dreigde met stakingen. Die gingen niet door nadat de vakbond in maart een overeenkomst sloot met Arriva, waarbij de vervoerder beloofde om de roosters van de chauffeurs aan te passen. Van der Gaag: ‘Nu, na bijna twee maanden is het nog niet op orde.’

Werkdruk al langer een probleem

In december vorig jaar nam Arriva het streekvervoer in Twente over van Keolis. Sinds de start zijn er verschillende problemen, waaronder de torenhoge werkdruk. Van der Gaag: 'Die was al hoog, maar is verder toegenomen door het snijden in de rij- en rusttijden. Ook het ziekteverzuim is omhooggeschoten, die is om en nabij de 30%.'