‘Meereisregeling’ KLM moet eerlijker

Petitie voor Luchtvaartmaatschappij

portret Niels Kater
Door Niels Kater 23 april 2024

Woensdag 24 april overhandigt vakbond FNV samen met werknemers van KLM een petitie aan de luchtvaartmaatschappij. De vakbond roept KLM op om de ‘meereisregeling’ voor personeel eerlijker te maken. Niet elke werknemer heeft dezelfde rechten om mee te reizen aan boord van een vliegtuig. Dat moet rechtvaardiger vindt de FNV.

‘Er worden miljoenen verdiend over de rug van het grondpersoneel, maar zij worden niet gelijkwaardig behandeld’ zegt Hacer Karadeniz, bestuurder FNV Luchtvaart. ‘Dat is onacceptabel en KLM kan en moet deze regeling veranderen.’ Bij de FNV zijn klachten over deze regeling binnengekomen van leden werkzaam bij KLM. De petitie is inmiddels meer dan 5000 keer getekend.

Verschillende voorwaarden

Het draait allemaal om het meereizen van KLM-personeel aan boord van vliegtuigen. Daarvoor is de zogenoemde ‘IPB-regeling’: Indien er plek beschikbaar is aan boord van een toestel dan kan een medewerker van KLM daar gebruik van maken tegen een gereduceerd tarief. De KLM hanteert echter verschillende voorwaarden voor het personeel. Zo is er een categorie A en een categorie B, waarbij de eerste categorie allerlei voordelen krijgen. Grond- en cabinepersoneel moet jaren werken om in categorie A terecht te komen, maar werknemers in andere functies komen er direct of veel sneller in.

Geen begrip voor oneerlijk beleid

Die ongelijkheid blijft ook staan na pensionering. Iemand die al vele jaren bij bagageafhandeling werkt, staat lager op de lijst dan iemand in een leidinggevende  positie zit. Daar waar KLM personeel begrip heeft voor verschillen in de hoogte van het loon, is er geen begrip voor dit beleid.

Petitie breed gedragen

‘Als je de werkvloer op gaat en collega’s spreekt merk je dat het heel erg leeft’, zegt Robin Bhola. Hij werkt al jaren voor KLM op de afdeling Engineering & Maintenance. ‘Dat zie je ook terug in de ondertekenaars van de petitie. Dat zijn niet alleen collega’s van de technische afdeling, maar ook van kantoor. Zelfs onze cabine-collega’s hebben meegetekend.’

‘De petitie wordt dus breed gedragen’, vult Karadeniz  aan. ‘Werknemers in bijna alle functies staan er achter. Bij andere vergelijkbare maatschappijen wordt er alleen gekeken naar het aantal dienstjaren dat iemand bij de maatschappij werkt en niet naar de functie. Wij verwachten dat KLM dat ook gaat doen.’