FNV Streekvervoer stelt dat streekvervoerder Arriva zich de afgelopen maanden ontpopt heeft als een onbetrouwbare gesprekspartner. Met gevolgen voor de werknemers, maar zeker ook voor de reizigers. FNV ziet daarom redenen genoeg om te staken.
Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘Arriva speelt een spel. Ze creëert een doolhof van loze beloftes en harde afspraken die ze vervolgens niet nakomt. Wat betreft de vakbond geeft Arriva de werknemers geen andere keuze dan te staken.
Vorig jaar december heeft Arriva het streekvervoer van Keolis overgenomen. Vanaf dat moment wordt het mes gezet in de rij- en rusttijden, met als doel te besparen op de kosten. Terwijl het om bestaande afspraken over rij- en rusttijden gaat.’ De FNV vindt dat de streekvervoerder de werknemers aan het lijntje houdt. Van der Gaag: ‘We kunnen niet anders dan keihard een grens trekken. We eisen dat Arriva op zondag 5 mei de overeengekomen fatsoenlijke rij- en rusttijden invoert. Met een vergoeding van € 250 per chauffeur per week bij overschrijding van de rij- en rusttijden. Dit is een schadeloosstelling voor het werken in een ongezond rooster.’
Door het snijden in de rij- en rusttijden hebben chauffeurs te maken met een forse toename van de werkdruk. ‘Het ziekteverzuim is omhooggeschoten, het is om en nabij de 30%’, stelt Van der Gaag.
De FNV is al vanaf 8 mei vorig jaar in gesprek met Arriva over de overgang van het personeel van Keolis naar Arriva, en behoud van onder meer goede werk- en rusttijden. Van der Gaag: ‘Inmiddels zijn we zo goed als een jaar verder. De chauffeurs werken nog steeds onder nooddienstroosters. Wat voor een werkgever ben je, als je een jaar de tijd nodig hebt om te zorgen voor gezonde werkroosters.’