Vakbondsoverleg DB Cargo NL

Over de cao, reiskostenvergoeding, SAV en transformatie

Door Redactie 22 maart 2024

Op dinsdag 19 maart 2024 hadden de vakbonden en werkgever vakbondsoverleg over lopende zaken bij DB Cargo NL. Deze keer spraken we onder meer over de cao, reiskostenvergoeding, SAV en transformatie.

Cao

Voor de aankomende cao-onderhandelingen zijn nu vier data gereserveerd en wordt deze week voor de zekerheid nog een vijfde datum (in mei of juni 2024) uitgevraagd. We hebben afgesproken dat we volgende week de voorstellenbrieven aan elkaar presenteren. De FNV zal deze brief daarna aan de leden toesturen.

Reiskostenvergoeding

De FNV is niet tevreden over het gesprek over de reiskostenvergoeding, omdat het gevoel overheerst dat we pleisters plakken op allerlei situationele problemen die her en der naar boven komen. Dit komt ons inziens, doordat we geen duidelijk inzicht hebben in alle regelingen en/of afspraken die te maken hebben met de vergoeding van reiskosten.

We hebben afgesproken dat de werkgever een overzicht gaat opstellen en aanleveren waarin alle regelingen over reiskosten zijn opgenomen die door de werkgever worden toegepast. De bedoeling van het document is dat iedereen inzicht krijgt in welke reiskostenvergoedingen er nu zijn en wat de financiƫle gevolgen voor jou persoonlijk zijn door een verbetering/verandering van deze vergoedingen.

SAV

Naar aanleiding van een uitspraak van de rechter in een zaak bij de NS, houden de vakbonden ook de werkgever DB Cargo NL aan de verplichting om over zowel wettelijk als bovenwettelijk verlof de onregelmatigheidstoeslag te betalen. Deze zaak diende weliswaar bij NS, maar DB Cargo NL huldigde hetzelfde werkgeversstandpunt.

Dit bestaat uit twee delen:

• Hoe gaat de werkgever dit vanaf 1 januari 2024 in de salarisadministratie verwerken?

• Hoe gaat de werkgever deze vergoeding vanaf 2017 aan alle medewerkers nabetalen?

De inzet van de FNV is om vanaf 1 januari 2024 de vergoeding maandelijks toe te kennen aan de individuele medewerkers (die daar recht op hebben).

Een enorm pijnpunt in dit dossier is dat de actuele financiƫle situatie van de werkgever nu minder rooskleurig is dan zes jaar geleden en dat een behoorlijke nabetaling aan de medewerkers dit niet verbetert. Het doet echt zeer! Aan de andere kant heeft de werkgever in 2017 er bewust voor gekozen om het niet meteen volledig te vergoeden en leent daarmee eigenlijk al zes jaar geld van haar medewerkers.

De rechter heeft hier na een grondige afweging besloten tot (na-)betaling van de onregelmatigheidstoeslag over de bovenwettelijke verlofdagen. De FNV is het eens met de rechter en wil de werkgever dan ook houden aan de uitvoering van dit vonnis!

Transformatie

De werkgever heeft allerlei bezuinigingsplannen opgesteld om tegemoet te komen aan de wensen van het Duitse moederbedrijf en de eigen klanten om de kostprijs van het goederenvervoer te drukken. Deze plannen zijn reeds gedeeld en besproken met de ondernemingsraad (or).

Het gehele pakket is samengesteld uit maatregelen waartoe de werkgever zelf kan besluiten en beleidsvoornemens waarvoor advies of instemming van de or nodig is. Zo zijn bijvoorbeeld een reorganisatie of inkrimping van het personeelsbestand advies plichtig en zullen door de werkgever voldoende onderbouwd en gemotiveerd moeten worden voorgelegd aan de or.

De FNV heeft de voorkeur uitgesproken om een sociaal plan af te spreken voor de situaties waarbij medewerkers mogelijk een andere functie binnen het bedrijf krijgen of zelfs hun baan verliezen.