Highlights regulier overleg cabinebonden en Transavia

Transavia Cabine

Portret Stijn Jansen
Door Stijn Jansen 26 maart 2024

Eens in de 6 weken zitten cabinebonden en Transavia aan tafel om nieuwe en/of lopende onderwerpen te bespreken. Het zogenaamde reguliere overleg. De drie partijen hebben de mogelijkheid om onderwerpen aan de agenda toe te voegen.

Bemensing korps

Transavia heeft aangegeven dat het korps op goede sterkte, zelfs ruime sterkte is. De instroom vanuit HID-ers en ini-kandidaten ligt op peil. Het hoge slagingspercentages van de ini’s draagt daarbij aan. Ook de te verwachtte uitstroom naar KLM is goed te overzien. Collega’s maakten zich zorgen omdat KLM recent de deur open heeft gezet voor 800 nieuwe cabinemedewerkers.

“Knop” lange en bewerkelijke vluchten

Sinds de ingebruikname van deze digitale knop worden de L&B vluchten voornamelijk gevlogen door de collega’s die deze knop hebben ingedrukt. Ten opzichte van het gehele korps zijn er slechts enkele “niet gebruikers” van de knop die gedurende de huidige indeelperiode één L&B vlucht op het schema hebben staan. De knop werkt dus goed!

Vluchtoperaties Tel Aviv en Beirut

In deze regionen is het op het moment nog steeds onrustig. Transavia heeft aangegeven dat de vluchtoperatie naar Tel Aviv op z’n vroegst begin juli weer van start gaat. Veel van de collega’s die gedurende afgelopen weken een vlucht naar Beirut hebben uitgevoerd, hebben deze vlucht niet als onprettig of als onveilig ervaren. Ondanks dat snappen wij heel goed dat er collega’s zijn die moeite hebben om naar Beirut te vliegen. Iedereen moet echt voor zichzelf bepalen hoe je je erbij voelt als je een vluchtopdracht naar deze bestemming op je rooster hebt staan. Dit kun je eventueel met je Unit Coach bespreekbaar maken.

Gegarandeerde verzoeken (afgewezen?)

Zes maal per jaar/1 maal paar 2 maanden (bij fulltime dienstverband) kan de cabinemedewerker een gegarandeerd verzoek indienen. Een gegarandeerd verzoek is een verzoek waarbij je bijvoorbeeld een weekend (eens in het jaar te verlengen met 6ve), een vroege of late vlucht op specifieke datum, het inzetten van VE (maximaal 7) of het verzoek tot verschuiven van de deeltijd (dit alleen voor deeltijd in de week). Een gegarandeerd verzoek dient minimaal 10 weken van tevoren worden aangevraagd. De laatste tijd krijgen wij meldingen binnen dat gegarandeerde verzoeken op z’n tijd toch wel worden afgewezen. Ook als deze een aanzienlijk aantal maanden eerder worden aangevraagd.

Wat goed is om te weten, is dat voor elke weekenddag er ruimte is voor ongeveer 25 tot 30 gegarandeerde verzoeken (het zogenoemde “dagmaxima”). Er kunnen immers niet zomaar honderden collega’s vrij krijgen, zeker in het weekend niet. De meeste productie van Transavia ligt in en rondom het weekend. Het woord “gegarandeerd” is bij dit type verzoek wellicht toch wat lastig gekozen. We kunnen met Transavia overleggen om hier een andere term aan te verbinden. Wil je de meeste kans hebben dat je gegarandeerd verzoek wordt goedgekeurd, vraag deze dan ruim van tevoren aan.

Standby Airbus

Van enkele van onze leden die in het ouderenbeleid zitten, hebben wij begrepen dat ze toch enkele SB’s (voor Airbus) op hun schema hebben gekregen. Medewerkers in het ouderenbeleid horen geen SB’s op hun schema te krijgen. Wat wij al vermoedden en Transavia heeft bevestigd, is dat na de Airbus training je eerst 3 maal op de Airbus gevlogen moet hebben, voordat je weer een vlucht doet op een Boeing. Gezien Transavia nu nog maar één Airbus in haar vloot heeft, kan niet iedereen gelijk de eerste 3 vluchten achter elkaar uitvoeren. Dit betekent dat ook de oudere medewerker die in het ouderenbeleid zit, met uitzondering op de regel en voor een korte periode, SB’s op het rooster kan hebben (je kan dus alleen voor een Airbus vlucht worden opgeroepen). FNV Transavia Cabine kan zich vinden in deze tijdelijke afwijking van het ouderenbeleid.

Start cao-traject 2024

Het nieuwe cao-traject begint op maandag 29 april. Iets later dan wij hadden gehoopt. Partijen doen hun best om hun agenda’s te laten samensmelten, maar dat lijkt toch elke keer een aardige klus. De huidige cao verloopt op 1 juli aanstaande. Het afsluiten van een nieuwe cao zal naar verwachting toch wel enige tijd na deze datum gaan plaatsvinden.