Vakbondsoverleg met NS Instandhouding

Roosters OB en SB en reorganisatie SCO

Door Redactie 22 februari 2024

Donderdag 15 februari heeft er weer een vakbondsoverleg plaatsgevonden tussen FNV Spoor en NS Instandhouding. Dit overleg was gedurende de cao-onderhandelingen opgeschort. Op de agenda stond: roosters OB en SB en de reorganisatie bij SCO.

Vakbondsoverleg met NS Instandhouding

Servicebedrijven

Werken in de nacht is ongezond, maar soms noodzakelijk. Maar als we dat dan noodzakelijk vinden, laten we dat dan doen in een zo gezond mogelijk rooster. Dit is bij de NS Servicebedrijven niet het geval. Hier zijn roosters waarin het voorkomt dat er vier nachtdiensten achter elkaar gewerkt moet worden en waarbij het zelfs mogelijk is zes nachten achter elkaar te werken. Door de ingeroosterde reservediensten kan er ook nog een dubbele onregelmatigheid ontstaan, waardoor je privĂ©leven volledig op z’n kop komt te staan.

Gezondere roosters

FNV spoor heeft al een paar keer aangegeven dat deze roosters niet meer kunnen en wil met NS afspraken maken om te komen tot gezondere roosters. NS heeft nu toegezegd om gezamenlijk met bonden en de medezeggenschap een traject te starten om te kijken naar betere roosters bij de NS Servicebedrijven.

Werk uit de nacht

In het OB Onnen is men al een tijd bezig om te kijken of de werkzaamheden die in de nacht gedaan worden, overdag kunnen plaatsvinden. Hiervoor wordt binnenkort een pilot gestart. We verwachten, wanneer deze pilot succesvol is, dat dit plan ook bij andere OB-bedrijven uitgevoerd kan worden. Voor de medewerkers betekent dit dat ze in een ander rooster komen te werken en hiervoor minder onregelmatigheidsvergoeding zullen ontvangen. Wij hebben bij NS aangedrongen om voor de start van de pilot de medewerkers duidelijkheid te geven welke veranderingen dit, bij een mogelijk succes van de pilot, voor de medewerkers zal betekenen. Denk hierbij aan wat voor een rooster er komt, welke ORT-vergoeding hierbij hoort en wat dit betekent voor je inkomen. Ook moet vooraf duidelijk zijn wie wel en wie niet naar het nieuwe rooster gaan.

SCO

Bij de ondernemingsraad is een instemmingsverzoek ingediend tot een roosterwijziging bij het SCO. Daar zijn de werkzaamheden uit de nacht gehaald en willen ze in een vroeg-laat rooster gaan werken. De ondernemingsraad heeft als voorwaarde tot instemming gesteld dat er eerst met de vakbonden afspraken gemaakt moeten worden. Hier heeft overleg over plaatsgevonden, maar dit is nog niet afgerond. Omdat we verwachten dat de uitkomst consequenties heeft voor toekomstige vergelijkbare wijzigingen, zijn we hier heel scherp op.

Cao

Inmiddels is de uitslag van de stemming over het cao-resultaat bekend. Hierbij hebben we specifiek naar de stemming van de collega’s bij Instandhouding gekeken. Hier was de uitslag gemiddeld minder positief of zelfs negatief. Belangrijke onderwerpen die we terug hebben gekregen zijn: de afspraken over ontheffing van het werken in de nacht en het verlies van ORT van vaste roosters bij reorganisaties.