Ultimatum voor Arriva, stakingen dreigen

Streekvervoerder maakt er een potje van sinds de overname

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 27 februari 2024

FNV Streekvervoer heeft zojuist een ultimatum gestuurd naar streekvervoerder Arriva. Er gaat veel mis bij Arriva sinds de overname van het vervoer van Keolis. De vakbond wil dat er een oplossing komt voor de hoge werkdruk die hierdoor is ontstaan. Als Arriva niet voor dinsdag 5 maart 17.00 uur tegemoetkomt aan de eisen van de vakbond volgen er stakingen.

De actiebereidheid bij de chauffeurs is hoog. Ruim 96% van de FNV-leden stemde vorige week vrijdag voor acties, bleek tijdens de ledenvergadering. ‘Het rommelt al lange tijd bij Arriva in Twente en de buschauffeurs zijn er helemaal klaar mee’, zegt Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer.

Vertragingen en hoge werkdruk

Arriva heeft het vervoer op 10 december 2023 overgenomen van Keolis, daardoor zijn er veel problemen ontstaan. Van der Gaag: ‘Er is sprake van een slechte overgang. Arriva heeft direct het mes gezet in bestaande afspraken over de rij- en rusttijden. Die afspraken lagen er niet voor niets. De dienstregeling is daardoor nu zo strak gepland dat vertraging constant op de loer ligt. Dit zorgt voor een enorm hoge werkdruk van de chauffeurs en passagiers die niet meer kunnen vertrouwen op die dienstregeling.’

Belangrijkste eisen

FNV wil herstel van alle afspraken die van toepassing waren bij Keolis. Zoals de afspraken over rij- en rusttijden waarin staat dat de chauffeurs 30 minuten aaneengesloten pauze kunnen opnemen. Van der Gaag: ‘Als je een dienst van acht uur hebt, en dus lang achter het stuur zit, dan is zo’n pauze absoluut nodig.’ Ook de halvering van de op- en afstaptijden moet ongedaan worden gemaakt. Van der Gaag: ‘In die paar minuten die de chauffeurs nu krijgen is het bijna niet te doen om naar het toilet te lopen en de benen te strekken.’

400 mensen

Bij Arriva werken ruim 400 mensen.