Transavia Cabine: overgang naar de airbusschaal

Portret Stijn Jansen
Door Stijn Jansen 16 februari 2024

De allernieuwste Airbus van Transavia is ongeveer anderhalve maand actief in de operatie. Veel collega’s hebben de tweedaagse Airbus training gevolgd en zijn inmiddels legal om op dit toestel te vliegen. Elke week start een nieuwe training met 16 kandidaten (een mix van ca’s en pursers).

Eind januari heeft de eerste salarisbetaling plaatsgevonden waarin voor de betrokken pursers een verhoging van 6% voor de purserfunctie op de Airbus is verwerkt. Een mooie financiële opsteker.

Indeling op de Airbus training zou in eerste instantie op senioriteit gaan (cao). Op verzoek  van Transavia en in samenspraak met de cabinebonden is hier tijdelijk van afgeweken. Eerst zijn alleen fulltime pursers opgeleid. Dit met als doel de Airbus in de eerste weken zo efficiënt mogelijk te kunnen bemannen. Daarbij is afgesproken dat alle deeltijders die zijn gepasseerd, ook in januari in de Airbusschaal worden geplaatst.

In januari bleek dat medewerkers die gepasseerd waren en (deels) in de ziektewet zaten, niet in de Airbusschaal waren geplaatst door Transavia. Tijdens het regulier overleg van maandag 22 januari hebben de vakbonden hierover uitgebreid met Transavia gesproken.

Na intern beraad heeft Transavia ons deze week laten weten dat ook de hierboven genoemde collega’s in de Airbusschaal worden geplaatst. Goed nieuws dus voor de betrokken collega’s.

Inmiddels wordt voor indeling op de training de senioriteitslijst weer aangehouden. Mocht je ingepland staan en onverhoopt de training niet kunnen volgen, dan is de passeerregeling niet meer van toepassing. De medewerker wordt dan pas in de  Airbusschaal geplaatst na positieve afronding van de Airbustraning (geheel conform cao-afspraak).