Leden NS Internationaal stemmen in met onderhandelingsresultaten Herinrichting NS int. en Opleidingsbeloning NS int.

Door Redactie 26 januari 2024

De ledenraadplegingen over Herinrichting NS int. en Opleidingsbeloning NS int. liepen van 21 december tot 11 januari. Omdat NS Internationaal later dan verwacht de informatie die van invloed kon zijn op jullie mening over het onderhandelingsresultaat met de betreffende werknemers deelde, hebben wij de raadpleging langer door laten lopen.

Machinist

Wij kunnen jullie nu mededelen dat de betreffende leden in meerderheid voor de onderhandelingsresultaten hebben gestemd.

Herinrichting NS Internationaal

Een ruime meerderheid stemde voor dit onderhandelingsresultaat. We hebben hierop verder geen inhoudelijke reacties en vragen van jullie ontvangen. Wij zullen het akkoord tekenen en NS Int. kan nu met de medezeggenschap verder met het uitvoeren van deze herinrichting.

Opleidingsbeloning NS Internationaal

Hier stemde een krappe meerderheid voor. Wij zullen dit akkoord tekenen en NS kan dus uitvoering gaan geven aan de overeengekomen afspraken.

We kregen diverse vragen en randvoorwaarden die NS Internationaal nog zou moeten invullen om te zorgen dat de huidige opleiders als opleider actief blijven. Deze hebben wij aan NS Internationaal voorgelegd. Hieronder lees je de ingebrachte punten en het antwoord daarop van NS.

Er is behoefte aan een vaste locatie voor het opleiden van personeel zodat men niet constant met de spullen hoeft te slepen.

We snappen deze wens voor een vaste locatie, we kunnen dit echter nu nog niet garanderen. De opleidingslocaties NS breed zullen worden aangepast en in verbouwing gaan. De manager Facilitaire zaken vanuit NSI is hierbij aangesloten om onze wensen in te brengen en hopelijk te kunnen borgen. Mocht dit niet lukken, dan is een alternatief om met elkaar in ieder geval afspraken te maken over goede faciliteiten om spullen op te slaan op de verschillende locaties, zodat er in ieder geval ontlast kan worden.

Een plaats waar we als opleiders in ieder geval samen kunnen komen.

Met de herinrichting Operations gaan we de indeling van de werkvloer op de 3de verdieping in Amsterdam ook aanpassen. Bij de informatiesessie aan de opleiders hebben we aangegeven hier ook een plek voor de opleiders te voorzien. We willen verschillende collega’s NSI breed vragen om mee te denken om zo tot een zo passend mogelijke nieuwe indeling te komen. De opleiders zullen we hier dus ook bij betrekken.

Mocht het hotel ver van station liggen gegarandeerd een taxi, aangezien men met veel benodigd materiaal sleept.

Het materiaal en de te bereizen afstanden naar een hotel kunnen per carrier verschillen. Wij zullen samen met de Colto’s en de opleiders kijken wat passende oplossingen zijn in welke situatie, waarbij taxi 1 van de oplossingen kan zijn.

Al het werk moet in betaalde tijd uitgevoerd worden. Tot nu toe blijkt dat de opleiders veel privétijd bezig zijn met het (kunnen)opleiden.

We brengen graag met de opleiders en Colto’s in beeld welke werkzaamheden opleiders nu in privétijd oppakken, wat de reden is dat dit niet binnen de opleidingstijd en voorbereidingsdagen kan plaatsvinden en op basis daarvan afspraken te maken hoe hierop te anticiperen. Daarbij denken wij bijvoorbeeld aan meer voorbereidingstijd in de jaarplanning. Wij zullen aan alle opleiders vragen of zij ons van input kunnen voorzien, zodat we een goed beeld hebben van wat speelt en wat er in het vervolg nodig is om het (kunnen) opleiden in werktijd plaats te laten vinden.