Het was weer een mooi vakbondsjaar in de spoorsector. Samen met en vooral door en dankzij jullie als kaderleden en leden van FNV Spoor, hebben wij als FNV Spoor-bestuurders op tal van tafels weer het verschil kunnen maken.
Het kabinet heeft gisteren definitief besloten de komende HRN-concessie weer aan NS te gunnen. Iets waar wij ons al jaren hard voor maken. Niet omdat wij tegen het personeel van de regionale vervoerders zijn, maar omdat wij er heilig van overtuigd zijn dat marktwerking op het spoor slechts één winnaar kent en twee grote verliezers. Aandeelhouders/directies zijn de winnaar
en de verliezers zijn het spoorpersoneel en de reizigers.
2023 heeft de ogen in politiek Den Haag en in de provincies eindelijk geopend. Niet omdat het OV en daarbinnen het spoorpersoneel zijn werk niet goed deed, nee, omdat de regionale vervoerders verzaakten. Logisch, want ze zijn niet besteld om hun publieke dienstverlening en bijdrage aan de maatschappij. Marktwerking geeft namelijk de perverse prikkel om vanuit rendementsdenken daar te rijden waar er ruim voldoende reizigers zijn en niet te rijden waar en wanneer het zeker ook nodig is, maar er minder reizigers zijn. FNV Spoor roept al jaren “Reken het OV niet af op het aantal betaalde vervoersbewijzen, maar op maatschappelijke en economische bijdrage”.
Kunnen we nu dan tevreden achterover leunen? Zeker niet. We hebben lang niet altijd de meest ideale oplossingen weten te bereiken en veel onderwerpen blijken een lange adem te vragen, maar we kunnen wel met zijn allen met trots terugkijken op ons gezamenlijk vakbondsjaar 2023.
Natuurlijk missen we in ieder geval bij NS als kers op de taart een goede cao voordat de huidige is verlopen. Maar wat in het vat zit, verzuurt niet en 8 januari van het nieuwe jaar gaan we weer met NS aan tafel. Kijken of de directie van NS dan wel beseft dat ze echt over de brug moeten komen.
Al jaren is sociale veiligheid bij NS en in de rest van de sector een hoofdonderwerp. En met alle beste bedoelingen en inzet van de politiek en vervoerders, gaat het elk jaar achteruit. In het overleg met vervoerders, Ministerie van Veiligheid en Justitie, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, decentrale overheden en politie worden voor het OV essentiële behoeften besproken, maar we hobbelen daar van overleg naar overleg en er komt veel te weinig uit. Zorgwekkend te beseffen dat die overheid het niet voor elkaar krijgt het OV-personeel van de broodnodige instrumenten te voorzien. Terwijl diezelfde overheid van jullie en jullie collega’s verwacht dat jullie de stap naar voren zetten om te zorgen dat de reizigers veilig met het OV kunnen reizen en het OV-personeel veilig kan werken.
Ook onze FNV Spoor-vakbondsconsulenten maken vrijwel dagelijks het verschil, voornamelijk voor individuele leden. Het afgelopen jaar hebben onze consulenten bij NS honderden kwesties voor leden behandeld. Soms een korte vraag en dito antwoord, soms zeer complexe (uitzoek)kwesties of pittige gesprekken met management. Zelden leidde zo’n zaak tot noodzaak het aan één van de FNV-juristen over te dragen, maar wat moet dat moet en als een lid met ondersteuning van één van onze consulenten toch niet eruit kwam met het management, droeg de consulent de zaak over aan een jurist. Voor onze leden zijn onze consulenten, als het er op aan komt, dan ook echt goud waard.
Zoals gezegd, we kunnen met recht trots terugkijken op een sterk vakbondsjaar binnen NS. En dat is ook door -toen nog- niet-leden gezien. Want we zijn namelijk weer in ledenaantal gegroeid. Ik heet ieder nieuw lid van harte welkom bij FNV Spoor. En weet dat je onze kaderleden, Karel en mij kan bereiken met vragen of als er iets speelt.
Ik wens iedereen bijzonder fijne kerstdagen en een liefdevol, solidair en strijdbaar 2024.
Pas goed op jezelf en let op elkaar.
Met solidaire groet,
mede namens Karel de Buijzer,
Henri Janssen, Bestuurder FNV Spoor