Signalen ledenraadplegingen Keolis Twente

Duidelijke grenzen gesteld

Door Redactie 5 december 2023

Op 4 december zijn de ledenraadplegingen van vakorganisaties FNV en CNV gehouden. Naar voren is gekomen dat de nieuwe werkgever Arriva op een aantal manieren druk heeft gezet op jullie rij- en rusttijden.

Signalen ledenraadplegingen Keolis Twente

Druk op rij- en rusttijden

Arriva is in de concessie Twente gekomen met diensten en roosters waarbij de bedrijfsregels van Keolis (wettelijk verplicht) niet zijn geïmplementeerd, waardoor er geen goedgekeurde diensten en roosters op tijd klaar zijn.

Arriva wil landelijk de indienstmelding digitaliseren en daarbij de opstaptijden schrappen. Dit voorgenomen besluit is ingetrokken en het ziet ernaar uit dat de medezeggenschap goed wordt betrokken bij het stellen van de juiste randvoorwaarden.

De start van de nieuwe dienstregeling met jullie nieuwe werkgever is hierdoor minder voortvarend gegaan dan gehoopt.

Duidelijke grenzen

Met een fikse opkomst (bijna 150 man/vrouw) hebben jullie duidelijk grenzen gesteld:

• Arriva dient zo spoedig mogelijk te voldoen aan de juiste regelgeving omtrent diensten en roosters (cao’s Openbaar- en Multimodaal Vervoer en bedrijfsregels Keolis).
  • Uiterlijk 8 januari komen alle leden weer bij elkaar om de diensten en roosters te beoordelen. Indien de praktijk te wensen overlaat, kunnen we als gezamenlijke vakbonden de ondernemingsraad oproepen om tijdig de ‘nietigheid’ uit te roepen over het bestaande pakket aan diensten en roosters. Een rechtszaak kan dan worden aangespannen.
  • In zijn algemeenheid (I): jullie hebben duidelijk aangegeven geen verzwaring van werktijden te accepteren. De bezuinigingsdrift, ingestoken vanaf het begin van de concessie, moet stoppen, want dit gaat ten koste van de rij- en rusttijden en verhoogt daardoor de werkdruk.
  • In zijn algemeenheid (II): de voorbereidingen van Arriva als nieuwe werkgever beoordelen jullie ronduit als ‘ver onder de maat’. De exacte roosters zijn 6 dagen voor tijd nog steeds niet helder (1). Over de bedrijfskleding bestaat ook nog steeds onduidelijkheid (2). De opleidingsinstructie nieuwe bussen is minimaal (3). Over de inmeld-/aanmeldprocedure bestaat enige onduidelijkheid (4) en Arriva neemt al een voorschot op het voorgenomen besluit om de indienstmelding te digitaliseren en schrapt alvast de opstaptijd (5) met nog nader te bepalen compensatie.

Hoe nu verder?

Vanaf vandaag zal het implementatieteam met de werkgever om tafel gaan om zo snel mogelijk nieuwe diensten en roosters te maken. Dan zal blijken of er overeenstemming komt over de diensten en roosters en moment van implementatie.

Als het team samen met de werkgever niet tot overeenstemming komt over het vormen van nieuwe diensten en roosters, kan zij ‘negatief’ adviseren richting de OR-Bus Arriva. Die zal dit advies overnemen en overgaan tot het uitroepen van ‘nietigheid’. Alleen in dit geval komt er een rechtszaak. We hopen dat het niet zover hoeft te komen.

We hebben op 8 januari met zijn allen een extra controlemoment ingebouwd. Jullie zullen dan in nieuwe raadplegingen de diensten en roosters mogen beoordelen. De uitslag zal bepalend zijn in wat wij het implementatieteam en de ondernemingsraad zullen adviseren.