Ruim 10% meer loon voor werknemers Menzies Cargo

portret Niels Kater
Door Niels Kater 28 december 2023

Werknemers van Menzies Cargo op Schiphol gaan er in 2024 gemiddeld 10,4% op vooruit. Dat is het resultaat van cao-onderhandelingen tussen vakbond FNV en de werkgever, na stukgelopen onderhandelingen en een ultimatum van de FNV. De vakbond legt het onderhandelingsresultaat positief aan haar leden voor.

John van Dorland, bestuurder FNV Luchtvaart is tevreden met het resultaat: ‘De actiebereidheid onder de leden was groot. Dan zie je dat we samen veel voor elkaar kunnen krijgen. We hebben nu bij alle afzonderlijke cargobedrijven goede afspraken kunnen maken.’

Gezamenlijke cao voor sector

Eerder werden al cao-afspraken gemaakt met Swissport, WFS en Dnata. Daar is dus Menzies Cargo bijgekomen. Het is de laatste keer dat er apart met cargobedrijven wordt onderhandeld. Vanaf 1 januari 2025 moet er één cao komen voor de gehele sector. ‘Met de komst van één sector-cao komt er ook een gelijk speelveld voor alle cargobedrijven’, zegt Van Dorland. ‘Daarmee komt er een eind aan de race naar beneden als het gaat om arbeidsvoorwaarden.’

Loonontwikkeling

De cao voor Menzies Cargo geldt voor een jaar, van 1 januari 2024 tot 1 januari 2025. Alle werknemers krijgen er bruto 275 euro per maand bij, bij een fulltime dienstverband. Werknemers met een parttime dienstverband krijgen een loonsverhoging naar rato.

Inflatiereparatie

‘Als je bedenkt dat het gemiddelde loon bij Menzies ongeveer 2.650 euro bruto per maand is, dan is er dus sprake van een loonsverhoging van gemiddeld 10,4%. Dat was ook hard nodig, want er moest een inflatiereparatie komen: ‘De werknemers zijn er de afgelopen tijd financieel behoorlijk op achteruit gegaan’, licht Van Dorland toe. ‘Ze konden steeds minder boodschappen kopen voor hun loon. Dat moet hersteld worden.’

Opmaat voor één sector-cao

De resultaten zijn een goede opmaat naar de onderhandelingen voor de sector-cao die in het nieuwe jaar al beginnen. Van Dorland: ‘Dit bewijst maar weer eens, samen sta je sterk. Dit hadden we nooit kunnen bereiken zonder de inzet van de FNV-leden en  werkzaam bij de cargo-bedrijven.’ Bij Menzies Cargo werken 250 mensen.