Leden bepalen: stakingen bij CHC Helicopters

portret Birte Nelen
Door Birte Nelen 6 december 2023

De ledenraadpleging over het voorstel van CHC van 1 december is duidelijk: de meerderheid van de stemmers is voor stakingen. CHC weigert de FNV-leden voldoende tegemoet te komen en weigert na jaren van inleveren nu een goede cao af te spreken. Je krijgt vandaag een mail met de QR-code en op korte termijn roepen we stakingen uit per nieuwsbrief. Hou er rekening mee dat de komende weken meerdere keren langer dan 24 uur gestaakt zal worden.

Stemuitslag

Voor de FNV-onderhandelaars is het belangrijk om dit proces zorgvuldig te doorlopen, daarom hebben we ook in deze fase een ledenraadpleging georganiseerd. Van de stemmers heeft 65% gestemd voor stakingen en 35% voor onderhandelen. Dat betekent dat we door middel van stakingen de komende weken CHC gaan bewegen tot een betere cao.

Stakingsdagen

De stakingsdagen verlopen net zoals de eerste stakingsdag. FNV organiseert de staking en iedereen onder de cao CHC grondpersoneel heeft het recht deel te nemen. Buiten de stakingsdagen werkt iedereen zoals gebruikelijk. Er zijn met CHC veiligheidsafspraken gemaakt. Je kunt door FNV benaderd worden om op de stakingsdagen beschikbaar te blijven voor het werk als dat in geval van nood nodig is. Dit geldt uitsluitend voor de dienst waarop je bent ingeroosterd.

• Werk je op de stakingsdagen in Den Helder?
    • Er wordt de hele dag gestaakt, dit geldt ook voor het werk dat CHC in Den Helder doet voor andere bedrijven. Neem deel aan de staking en ga niet werken. We verzamelen iedere stakingsdag om 9 uur bij CHC voor de luchthaveningang en rijden daarna naar het FNV vakbondshuis in Den Helder aan de polderweg 17 voor de stakingsregistratie.
  • Werk je op de stakingsdagen op een andere locatie dan Den Helder?
    • Je kunt niet meedoen aan de stakingsdag. Je werkt vanuit het buitenland zoals gewoonlijk of neemt deel aan de cursusdag.
  • Werk je op de stakingsdagen niet?
    • Je bent meer dan welkom om je stakende collega’s te steunen! Sluit je om 9 uur aan bij de stakers bij CHC voor de luchthaveningang, daarna rijden we naar het FNV vakbondshuis in Den Helder aan de polderweg 17.

Stakingsuitkering

Ook nu geldt dat je per stakingsdag een stakingsuitkering ontvangt, als je je op de stakingsdag hebt geregistreerd. Alle FNV-leden ontvangen alvast in hun mailbox een persoonlijke stakingspas. Wij scannen jouw persoonlijke stakings QR-code op je mobiel. De stakingsuitkering is 73 euro per stakingsdag voor een volledige roosterdag, werk jij op de stakingsdag vanwege parttime een halve dag dan zal de stakingsuitkering worden gehalveerd.

Houd je mailbox in de gaten voor de stakingsoproep!