Gerechtigheid voor tientallen Filipijnse chauffeurs

Trucksbanden Koning B.V. moet flink in de buidel tasten

portret Niels Kater
Door Niels Kater 7 november 2023

Transportbedrijf Trucksbanden Koning B.V. uit Deventer moet tientallen Filipijnse chauffeurs in totaal € 600.000 tot € 800.000 aan salaris uitbetalen. Het bedrijf moet van de Zwolse kantonrechter de cao Beroepsgoederenvervoer naleven. Een groot succes voor FNV-Stichting VNB dat de zaak had aangespannen.

Richard Vervoorn is projectleider bij de stichting die namens de FNV transportbedrijven controleert en op de vingers tikt als ze de cao niet naleven. Hij is blij met de uitspraak: ‘Dit betekent gerechtigheid voor tientallen, voornamelijk Filipijnse, chauffeurs die onderbetaald worden en te maken hebben met slechte arbeidsomstandigheden.’

Ook schadevergoeding

Het transportbedrijf moet van de rechter ook een schadevergoeding van € 25.000 betalen aan de FNV. Ook heeft de rechter het bedrijf veroordeeld tot een dwangsom van € 1.000 per dag met een maximum van € 50.000 voor elke dag dat het bedrijf niet aan het vonnis voldoet. ‘Het belangrijkste is dat er een eind komt aan de misstanden’, voegt Vervoorn toe. ‘We zijn blij dat we dit als vakbond hebben kunnen bewerkstelligen.’

Inspectierondes op parkeerplaatsen

De zaak kwam aan het rollen nadat FNV-Stichting VNB meldingen had gekregen van Filipijnse chauffeurs. Medewerkers van de stichting kwamen tijdens inspectierondes op parkeerplaatsen deze chauffeurs tegen en stuitten op signalen van zwart werk, het niet naleven van de cao en tal van andere misstanden. VNB interviewde chauffeurs van het bedrijf en vergaarde bewijzen zoals vrachtbrieven, arbeidsovereenkomsten en tachograafgegevens.

Wonen in de cabine

VNB kwam erachter dat Trucksbanden Koning meer dan 50 Filipijnse chauffeurs in dienst heeft die veel te weinig loon ontvingen, zo werden verblijfskosten niet in het loon meegenomen. Het gaat om ongeveer € 1.500 nettoloon per persoon per maand te weinig. VNB kreeg van chauffeurs te horen dat zij maandenlang, tot soms wel anderhalf jaar, 24/7 in hun cabine ‘woonden’. ‘Zij kwamen één keer per week naar de standplaats om te douchen en om hun kleding te wassen’, zegt Vervoorn hier over. ‘Er was echt sprake van een schrijnende situatie.’

Spookvestiging in Polen

Via speurwerk kwam VNB erachter dat Trucksbanden Koning een spookvestiging in Polen gebruikte. Voor FNV-Stichting VNB was de conclusie duidelijk: Trucksbanden Koning betaalt niet zoals volgens de cao zou moeten en is dit wel verplicht. Voor de rechter bleken alle bewijzen uiteindelijk meer dan overtuigend.

Trucksbanden Koning reed onder meer voor PostNL, levensmiddelenfabrikant Heinz maar ook regelmatig voor Smurfit Kappa, een internationaal opererende leverancier van papier, karton en ander verpakkingsmateriaal.