Ruime meerderheid leden FNV Streekvervoer en FNV Spoor stemt voor nieuwe pensioenregeling Rail & OV

Door Redactie 3 oktober 2023

Op 11 juli 2023 bereikten FNV Spoor, FNV Streek en de andere betrokken vakbonden met de werkgevers in het Openbaar Vervoer een onderhandelingsresultaat over de nieuwe pensioenregeling voor de sector. Onze leden mochten vervolgens hierover stemmen.

Ledenraadpleging

Tussen 12 en 26 september liep onze ledenraadpleging. FNV Streekvervoer en FNV Spoor organiseerden ook vier webinars voor leden waar het onderhandelingsresultaat en het onderhandelingsproces werden toegelicht en er ruimte was voor vragen.

De uitslag

81%              Voor

12%              Tegen

6%                 Onthouding

Van de leden die deelnamen aan de stemming is 72% deelnemer (werknemer in de sector), 27% gepensioneerd of vervroegd uitgetreden en 1% ex-deelnemer. 2,6% is jonger dan 36 jaar, 16,5% tussen 35 en 56 jaar en 81% ouder dan 55 jaar.

Vervolg

Voor FNV Streekvervoer en FNV Spoor is het onderhandelingsresultaat een akkoord geworden. Wij zullen dit aan onze vakbondscollega’s, de werkgevers en aan pensioenfonds Rail & OV mededelen. Als ook de andere bonden instemmen, kan het pensioenfonds aan de slag met het schrijven van  een implementatieplan dat door De Nederlandsche Bank zal worden getoetst. Uiteraard kijken wij daar ook in mee. De overgang naar de nieuwe pensioenregeling van Rail & OV staat gepland op 1 januari 2025.

Lees het onderhandelingsresultaat of de gezamenlijke brief van sociale partners

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.