Wij zoeken kaderleden voor ProRail

Meld je aan!

Door Redactie 7 juli 2023

Het is voor de FNV belangrijk om te weten wat onze leden belangrijk vinden. We willen daarom op elke locatie of afdeling van ProRail ook vakbondsleden hebben die ons hierbij helpen. Wij zijn dus opzoek naar kaderleden. Iets voor jou?

Spoorrails

Lopende processen afstemmen

Zelfroosteren, Functieverbreding en Spoor naar Morgen zijn zomaar een paar processen die binnen ProRail lopen. Ook de FNV houdt zich hiermee bezig zowel binnen de medezeggenschap als ook via het vakbondsoverleg met de werkgever. Het gaat dus om verschillende overlegtafels met een eigen vergaderschema en agenda. Om ons geluid nog beter te laten klinken, stemmen we onze doelen en inzet met elkaar af. Dit doen we met elkaar in de BedrijfsKaderGroep (BKG).

Daarnaast bespreken we ook ‘losse’ onderwerpen per kantoor of post en houden de vinger aan de pols met de naleving en uitleg van de Cao. Kortom het is een belangrijke vergadering waarin we de FNV inzet binnen ProRail bepalen! Toch is dit niet het enige.

Weten wat er leeft

Het is voor de vakbond belangrijk om te weten wat de leden, de achterban; jij dus! belangrijk vinden. We willen daarom het liefst op elke locatie of afdeling ook vakbondsleden hebben die ons hierbij helpen. We hebben altijd plaats voor nieuwe leden.

Scholing en ondersteuning

Je bent al vakbondslid maar als je actief wilt worden, dan wordt je kaderlid en  ga je zodra het kan ook de basis kaderopleiding van het FNV volgen. Dit is een cursus verdeeld over 3 dagen waarin je meer leert over wat de vakbond is en doet. Daarnaast zijn er nog andere opleidingen en ontwikkelmogelijkheden binnen de vakbond, als je daarin bent geïnteresseerd. Je kunt denken aan een vervolgopleiding op de kaderopleiding, maar ook een opleiding  tot vakbondsconsulent. Wil je meer informatie hebben over de mogelijkheden, dan kun je per mail contact opnemen.

Deelname BedrijfsKaderGroep (BKG)

Word je kaderlid, dan neem je deel aan de vergaderingen van de BKG. De BKG komt 6 keer per jaar bijeen en voor het bijwonen van deze bijeenkomsten, krijg je uren beschikbaar van ProRail. Afspraken hierover zijn na te lezen in de CAO ProRail bijlage 12.De BKG is dus de vertegenwoordiging van de vakbondsleden binnen ProRail en heeft 31 zetels. Deze zijn momenteel als volgt verdeeld:

VL – 19; AM- 4; CM – 1; Projecten – 2; ICT – 3 en Staven 2 zetels.

Niet alle zetels zijn op dit moment gevuld. We hopen dat er enthousiaste collega’s zijn die deze zetels willen vullen. Om tot een maximale bezetting van de BKG te komen, zoeken we mensen voor de vacante plaatsen. Dat zijn op dit moment: VL – 1; CM – 1; Projecten – 2 en ICT  - 1 zetel(s).

Bij meer aanmeldingen dan beschikbare vacante plaatsen zullen er medio oktober verkiezingen op de betreffende afdelingen worden gehouden.

Je zit namens jouw afdeling/locatie in de BKG. Ben je nieuwsgierig naar wat we van jou verwachten als je kaderlid? Hieronder een korte opsomming:

• Je zorgt dat je weet wat er leeft bij jouw collega’s, de achterban.
  • Je bent de vertegenwoordiger van jouw afdeling/locatie in de BKG.
  • Je spreekt dus namens jouw collega’s en behartigt hun belangen namens hen.
  • Je hebt invloed op cao-trajecten, arbeidsvoorwaarden en sociale afspraken. Je hebt contact met de medezeggenschap bij advies- en instemmingstrajecten.

Contactpersoon

Mocht je nu denken: ik wil best meer bij de vakbond betrokken zijn, maar kaderlid is net iets te veel, dan verwelkomen we je graag als contactpersoon. Hiermee ben je dan het aanspreekpunt voor de BKG en kun je helpen om vragen te beantwoorden na overleg met je collega’s die ook lid zijn. Ook is het belangrijk dat we onze achterban kunnen bereiken. We doen dit bijvoorbeeld door het verspreiden van informatie en pamfletten. We zullen jou dan vragen deze rond te mailen of op een prikbord of bijvoorbeeld bij het koffiezetapparaat te hangen binnen je eigen afdeling/locatie.

Informatie of vragen

Ben je geïnteresseerd om kaderlid of contactpersoon worden namens jouw afdeling/locatie, of heb je vragen? Stuur dan een mail aan Carl.kraijenoord@fnv.nl (FNV vakbondsbestuurder) en Hans Op ’t Hoog – hans.opthoog@prorail.nl (Secretaris Bedrijfskadergroep).

Aanmelden

Je kunt je aanmelden als je interesse hebt vóór 15 augustus 2023 bij carl.kraijenoord@fnv.nl of hans.opthoog@prorail.nl