Geef je mening over de voorstellen van CEVA

Update onderhandelingen cao CEVA

Door Redactie 15 juni 2023

Op 13 juni 2023 zijn CEVA en de vakbonden FNV en BVPP gestart met de onderhandelingen voor de nieuwe cao van CEVA Logistics. Ook tijdens de eerste onderhandelingsronde heeft CEVA nog geen voorstellenbrief willen overhandigen aan de FNV en BVPP. Zij willen per cluster bespreken en per cluster onderhandelen.

cao-onderhandelingen CEVA

Geen onderhandelingen

De FNV en BVPP hebben kenbaar gemaakt niet te gaan onderhandelen, totdat helder is hoe het totaalpakket van voorstellen voor arbeidsvoorwaarden van CEVA op tafel ligt en voordat zij inhoudelijk zijn ingegaan op de cao-inzet van de vakbonden. Tijdens de eerste cao-ronde heeft CEVA een tweetal voorstellen gedaan voor aanpassing van huidige regelingen.

Voorstel 1: reiskostenvergoeding (huidig artikel 97)

• Ingangsdatum 1 januari 2024
  • Een reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer en een thuiswerkvergoeding in de cao.
  • De reiskostenvergoeding geldt enkel je als je meer dan 10 kilometer van je werk woont, tot een maximum van 50 kilometer enkele reis.
  • Voor de dagen dat je thuis werkt, krijg je een thuiswerkvergoeding van € 2,15.
  • CEVA heeft een voorstel gedaan voor een overgangsregeling van 2 jaar voor de werknemers voor wie dit nieuwe voorstel een ongunstig effect heeft:
    - 1e jaar 100% compensatie
    - 2e jaar 50% compensatie
    - 3e jaar geen compensatie, maar volledige regeling
    - Ben je op 1 januari 2024 15 jaar of langer in dienst? Dan blijf je 100% gecompenseerd zolang je in dienst bij CEVA blijft.
  • CEVA wil inzetten op gebruik fietsplan.

Voorstel 2: Toelage onregelmatige dienst (huidig art 67)

• Ingang van 19:00 uur in plaats van 21:00 uur.
  • Verlaging compensatie van 35% naar 10% voor deze tijden.
  • Zondag compensatie van 100% naar 50%.
  • CEVA heeft een voorstel gedaan voor eenmalige compensatieregeling:
    - Eenmalige compensatie van 150% van verschil tussen oude en nieuwe regeling, gemeten over een geheel kalenderjaar. Dit wordt uitbetaald in februari 2024.

Wat vind je hiervan?

Geef je mening over deze voorstellen.

Ga naar de enquĂȘte

Ben je nog geen lid van de vakbond?

Hoe meer mensen lid zijn van een vakbond, hoe beter de arbeidsvoorwaarden zijn, die kunnen worden onderhandeld. Word ook lid van de FNV.

Na elke ronde een nieuwe update

Na elke cao-ronde wordt er een nieuwsbrief gemaakt om je te informeren over wat er is besproken. Wil je dit als eerste weten en wil je ook aan de onderhandelingsdelegatie vragen kunnen stellen? Klik hier om in de cao-onderhandeling app-groep te komen. Belangrijke data om alvast in je agenda te zetten: de komende gesprekken staan gepland op 20 juni, 27 juni en 4 juli.

Wie zit er namens jou aan tafel?

De onderhandelingsdelegatie bestaat uit de FNV kaderleden Tim van Goethem, Fred Boer, Peter Klupper & Dayanara Mathew en vakbondsbestuurders Jasper de Jong & Menno Janssen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.