Vele signalen maar nog geen duidelijke antwoorden

Door Redactie 23 mei 2023

Het laatste vakbondsoverleg met NS voor Instandhouding heeft weinig opgeleverd. Het lukte de NS niet om op onze vragen een duidelijk antwoord te geven.

NS controlekamer

Op 20 april jl. heeft het laatste vakbondsoverleg met NS voor Instandhouding plaatsgevonden. Namens NS waren daar Kim Bruggeman (Directeur Arbeidsverhoudingen en Arbeidsvoorwaarden NS) en Laurens Vahl (Directeur Onderhoud & Service) aanwezig. Voorafgaand aan dit overleg hadden we de door jullie aangedragen agendapunten ingebracht zodat NS zich goed kon voorbereiden. Dit was niet helemaal gelukt. Zelfs met een toelichting vooraf lukt het NS niet om met duidelijke antwoorden te komen.

RO-regeling

Dit is een regeling voor de oudere werknemer in de cao waar iedere medewerker (die aan de voorwaarden voldoet) recht op heeft. Toch kregen we signalen dat hier binnen instandhouding anders mee wordt omgegaan. Onze vraag was simpel. Wat is het beleid binnen Instandhouding m.b.t. de RO-regeling en hoe wordt deze toegepast? Eigenlijk was het antwoord van NS tijdens het vakbondsoverleg “dit weten we niet”. Dit is wat FNV Spoor betreft toch wel heel bijzonder. Er schijnen verschillende regels te zijn maar geen eenduidige toepassing. Eigenlijk wilde NS hier geen duidelijkheid over geven. Na lang aandringen kregen we hier wel een toezegging dat NS met een antwoord zal komen, maar in de notulen lezen we dat dit pas gebeurt als er iemand tijd voor heeft.

Roosters

Onze vraag was wederom simpel. Welke roosters zijn er binnen instandhouding? Ondanks dat ook deze vraag ruim vooraf bekend was, kregen we hier geen antwoord op. Er is nu toegezegd dat wij hierover apart worden ingelicht. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om hier een lijstje voor aan te leveren. Wellicht kunnen jullie dit sneller.

Werken in de nacht, onderzoek Onnen

Wij dachten hier een goede afspraak over gemaakt te hebben. In het verslag van het vorige vakbondsoverleg bleek deze toch niet zo hard te zijn. Dit hebben we opnieuw aan de orde gesteld en nu is duidelijk bevestigd, ook in het verslag, dat daar m.b.t. het 222-4 rooster geen veranderingen zullen plaatsvinden zonder overleg met FNV Spoor.

Het argument van NS om hier een onderzoek over te starten is dat werken in de Nacht ongezond is. Het blijft toch gek dat ze dan juist een onderzoek starten bij het minst ongezonde rooster binnen Instandhouding/NS

Gegarandeerd verlofdagen

Ook hierover kregen we signalen dat hier anders mee omgegaan werd. Hier was het antwoord wel duidelijk: Als je deze tijdig aanvraagt dan krijg je die. Uiteraard conform de afspraken die staan in de cao.

Tot slot

Het lijkt erop dat het vakbondsoverleg niet zo serieus wordt genomen, of het moet met de vele nieuwe gezichten nog even groeien. Na onze kritiek hierover aan NS verwachten wij dat NS begint te begrijpen dat als wij onze leden geen goede antwoorden kunnen geven op jullie vragen, zaken alleen maar groter worden, tot onvrede bij jullie zal leiden en uiteindelijk escaleren. Er gaat nog veel mis binnen Instandhouding. Er is tekort aan personeel en het ziekteverzuim is verschrikkelijk hoog. Dit zijn geen goede omstandigheden.