In dit bericht vertellen we je meer over de tussentijdse evaluatie tijdelijke capaciteitsmaatregelen NS. Hoe loopt de inzet van de treinassistenten? En hoe gaat het met de inzet van de beveiligingsassistenten?
Over het algemeen loopt de inzet van de treinassistenten redelijk tot goed. Het meest is iedereen te spreken over de samenwerking met de NS-collega’s die deze werkzaamheden als treinassistent extra doen. Bij de samenwerking met de externe treinassistenten op de HSL gaat hier en daar zeker nog wel eens wat fout maar er zijn niet zoveel negatieve signalen. NS pakt de signalen die wij hebben aangedragen op.
Met betrekking tot de inzet van de beveiligingsassistenten zijn wij en de andere bonden kritischer. Hierover hebben we van onze leden relatief veel negatieve berichten ontvangen. Dit varieerde van bijvoorbeeld houding en gedrag van de nieuwe beveiligingsassistent, het missen of niet goed werken van hulpmiddelen, geen NS-toezichthouders pas bij zich hebben, geen juiste kleding en niet op tijd bij de trein zijn tot gewoon niet op komen dagen.
NS geeft aan de door jullie ingebrachte signalen te herkennen, deze met G4S op te pakken en dat te zullen blijven doen. Alle meldingen die NS van ons of via jullie zelf ontvangt, worden serieus opgepakt en zo snel mogelijk verbeterd. Mensen die ongeschikt blijken te zijn, daar wordt afscheid van genomen. Uniformen zijn (na leveringsproblemen bij G4S) nu per dit weekend geregeld evenals de uitrusting en beschikbare hulpmiddelen. Op het OCCR heeft G4S nu twee eigen medewerkers geplaatst om te zorgen dat daar waar het fout gaat, dit direct op te lossen. Blijf ook de ervaringen met ons delen, zodat wij ook bij de volgende evaluatie goed beslagen ten ijs komen. Je kunt ook zelf een melding doen via beveiligingsassistent@ns.nl
Hierover ontstond direct bij het ingaan van deze tijdelijke maatregel verwarring. De afspraak is dat de bezetting van één Hoofdconducteur (Hc) met één beveiliger op donderdag tot en met zaterdag na 22:00 uur, op die momenten ook voor de Beke-treinen kan gelden. NS heeft eerder al toegezegd dat zodra de capaciteit dit toelaat op deze Beke-treinen als eerste weer hoofdconducteurs als tweede mens worden ingezet. Dit zal, op basis van de instroom van nieuwe Hc’s die nu op gang komt, stapsgewijs worden gerealiseerd. Dit is ook opgenomen in het document met toezeggingen door NS aan bonden. De directie vroeg zich tijdens de evaluatie (die in alle openheid en inhoudelijkheid plaatsvond) af of ze, met de kennis van nu, de afspraak over de tijdelijke bezetting ook op de Beke-treinen opnieuw zou inzetten, gezien de onrust onder het personeel waarvoor dit heeft gezorgd. Terugdraaien, zoals wij voorstelden, is bekeken, maar is geen optie. Dit omdat dan de roosters van te veel Hc’s weer volledig overhoop gegooid worden.
Als FNV-spoor blijven we scherp op de tijdelijke afspraken. Doel van deze tijdelijke maatregel is om verdere afschaling te voorkomen en de werkdruk onder Hc’s te verlichten, waarbij de veiligheid van de collega’s voorop staat. Wanneer een Hc of Machinist van mening is dat de situatie te onveilig is mag deze besluiten om de trein niet mee te nemen. De betreffende collega zal mogelijk achteraf wel gevraagd worden de afwegingen toe te lichten maar NS heeft wederom toegezegd dat men hier geen negatieve gevolgen door zal ondervinden. Ook had deze maatregel tot doel om ervoor te zorgen dat de werkdruk zou verminderen en dat jullie ook makkelijker vrij konden nemen. Hierover horen we ook graag nog jullie signalen.