Onderhandelingsresultaat cao Openbaar Vervoer

Door Redactie 11 april 2023

Vorige week hebben we een onderhandelingsresultaat voor de cao Openbaar Vervoer bereikt. We leggen het resultaat voor aan onze leden. Zij bepalen uiteindelijk wat ze ervan vinden. De onderhandelingsdelegatie is van mening dat wat er nu ligt het maximaal haalbare is. Het is nu aan de subsectorraad Streekvervoer om er een advies over te geven en vervolgens het voor te leggen aan de leden.

Onderhandelingsresultaat cao Openbaar Vervoer

Doorbraak

Door de druk van acties en de manifestatie van 14 maart is door staatssecretaris Vivianne Heijnen (I&W) 2 ‘bemiddelaars/verkenners’ aangesteld. Tijdens die verkenningen zijn de contouren besproken waarover onderhandeld zou worden. Over deze contouren (loon, werkdruk, generatiepact, code verantwoord marktgedrag) is tijdens de verkenningsperiode nauw contact geweest met de subsectorraad om aan te voelen of we op het juiste spoor zaten. De subsectorraad heeft vervolgens groen licht gegeven om de acties verder op te schorten en de cao-onderhandelingen te starten. De onderhandelingen bleken ondanks de goede verkenning meer dan moeizaam te verlopen. Toch is het de verkenners gelukt om een doorbraak te forceren. De duidelijke eis en de enorme inzet van de vakbondsleden om tot een fatsoenlijke cao te komen, hebben ervoor gezorgd dat er uiteindelijk dit resultaat ligt.

Bijna een jaar verder

Het is op 10 dagen na een jaar geleden dat ons eerste ultimatum, na afwijzing van het eindbod van de werkgevers door onze leden, is verstuurd. Duidelijk een zaak van lange adem.

Wat staat er in het resultaat?

Loon

15% structureel, voor 27 maanden met een eenmalige uitkering van €1000.

• Per 1 april 2023 –  €1000,-
  • Per 1 mei 2023 – 5%
  • Per 1 oktober 2023 – 4%
  • Per 1 januari 2024 – 2%
  • Per 1 juli 2024 – 2%
  • Per 1 januari 2025 – 2%

Aanpak van werkdruk en andere zaken

• Generatiepact, 60% werken, 80% loon en 100% pensioenopbouw, vanaf 63 jaar mogelijk, ingangsdatum 1 oktober 2023.
  • 5 minuten extra pauze bij ingang winterdienstregeling (bij dienst langer dan 5,5 uur, 1 keer 35 minuten, of opgesplitst in 1 keer 20 minuten en 1 keer 15 minuten).
  • 1% van de loonsom wordt gereserveerd voor werkdrukverlaging, welke wordt uitgewerkt in een werkgroep. Hierop zit een resultaatverplichting. Komen partijen er niet uit dan zal arbitrage aangewend worden om het geld te besteden aan de daarvoor bestemde doelen.
  • 25% minder gebroken diensten.
  • Code verantwoordelijk marktgedrag. Sociale partners gaan gezamenlijk werken aan een code voor de sector. Hiermee beogen partijen dat bij het bepalen van de prijs en kwaliteit van de te aanbesteden opdracht, rekening gehouden gaat worden met de kwaliteit van de dienstverlening, een gezonde werkdruk en gezamenlijke inspanningen op het gebied van sociaal beleid, duurzaamheid en innovatie geleverd gaan worden.
  • Sociale partners stellen een werkgroep in over een pilot voor de duur van de looptijd van de cao. De pilot heeft als doel om andere doelgroepen (bijvoorbeeld studenten) beter aan te kunnen trekken.

Zie hier het onderhandelingsresultaat. Dit is een resultaat, lees: geen akkoord. Er is pas sprake van een akkoord als een meerderheid van de leden instemt met het resultaat.

Ledenbijeenkomsten

We begrijpen dat er vele vragen leven. Om die te beantwoorden, organiseren we fysieke en digitale ledenbijeenkomsten. Het oordeel is uiteindelijk aan de leden. De subsectorraad van FNV Streekvervoer overlegt nog over het resultaat en komt daarna met een advies. We houden jullie op de hoogte hiervan. Deze week komen we met meer informatie over de ledenvergaderingen en over de stemprocedure.