Op woensdag 5 april was de derde ronde van het cao-overleg voor de nieuwe cao DB Cargo. Het overleg begon op verzoek van de directie een half uur later in verband met een zeer belangrijke mededeling uit Duitsland.
Bij aanvang van het cao-overleg begon de directie met de mededeling dat er een herstructurering gaat komen binnen DB Cargo in Europa omdat er € 665 miljoen verlies is gemaakt en dat de EU door een aangespannen rechtszaak door Lineas waarschijnlijk geen bijdragen meer mag geven aan dochterbedrijven. . En daar moeten wij dan wel even rekening mee houden in dit cao-traject, aldus de directie.
Wij hebben eerst wel even de vraag gesteld hoeveel aandeel DB Cargo Nederland in dit verlies heeft. Dat blijkt dan € 2 miljoen netto te zijn. Ook constateren wij dat de aankondiging die DB Cargo Nederland heeft gedaan niet in Duitsland bekend is op de werkvloer. Bij een normale onderneming zou er vanuit het hoofdkantoor DB Cargo in Duitsland een bericht verzonden moeten worden in alle Europese vestigingen tegelijkertijd. Dat is dus niet gebeurd. Verre van dat. DB Cargo Nederland loopt voor de troepen uit of wordt naar voren gestuurd. Dat is dus niet alleen een teleurstellende conclusie maar ook verontrustend omdat de directie hierin betrokken is.
Naar aanleiding van het vorige overleg had de directie jullie geïnformeerd dat zij tijdens dit overleg met een passend loonbod zouden komen. Wij hebben al aangegeven dat koopkrachtverlies 14,3% is en dat een passend loonbod dan ook in de buurt moet liggen van 14,3%. De directie is niet verder gekomen dan een loonsverhoging van 6% met een minimale verhoging van € 285,-. Met name de minimale verhoging van € 285,- is vooral voor de lagere loongroepen 1 t/m 5een goede stap in de goede richting. Maar hoe je het wendt of keert voor loongroep 5 krijgt in het werkgeversvoorstel max 8.2 % met een inflatie van 14,3%. En loongroep 5 is loongroep waar de basissalarissen niet echt hoog zijn. Conclusie: het voorstel van de werkgever is ondanks een kleine verhoging ten opzichte van de vorige keer volstrekt onvoldoende.
De werkgever wil nog steeds niet praten over een inbouw van de APC en wil ook niet praten over een langere cao-periode. De werkgever heeft ons gevraagd hoe de vakbond staat tegenover een cai van 12 maanden en wat dan de verhoging moet zijn. Hierop hebben geantwoord dat het koopkrachtverlies 14,3% is over de afgelopen periode. En dat willen wij gerepareerd zien in een contract van 12 of 15 maanden.
De directie gaat na denken over onze integrale reactie namens de 2 vakbonden. Ook zal er gewacht gaan worden op het cao-overleg in Duitsland die op 24 april zal plaatsvinden. Het wordt een cao-traject van lange adem en geduld betrachten. Maar het houdt een keer op.
De volgende cao-ronde is waarschijnlijk vrijdag 28 april.
Wij houden jullie op de hoogte.