Veiligheidsoverleg vakbonden met VWOV over acties in het streekvervoer

Geen afspraken, maar een eenzijdige ‘zienswijze’

Door Redactie 1 februari 2023

Vakbonden hebben een ‘veiligheidsoverleg’ gehad met de werkgevers vanwege de aangekondigde acties in het streekvervoer volgende week. Daaruit zijn geen afspraken voortgekomen. Werkgevers hebben eenzijdig hun wensen in een ‘zienswijze’ kenbaar gemaakt. Daar zijn wij dan ook niet aan gebonden. Laat duidelijk zijn: wij houden ons altijd aan normale fatsoensnormen als het gaat om mens en materieel rondom acties.

veiligheidsoverleg

Lijnen Schiphol en Eindhoven Airport

De werkgevers willen graag de lijnen 180-181 Schiphol en 400-401 naar Eindhoven Airport buiten de stakingen houden. Wij zijn daarover geen afspraken overeengekomen. Staken is een grondrecht, dat geldt voor iedereen. De zienswijze van de werkgever daaraan zijn jullie niet gebonden. De werkgevers willen het wel doen lijken. Laat je daartoe niet verleiden!

Is het echt waar!?

Je zou het bijna niet geloven. De werkgevers komen in deze fase van het cao-actietraject met een merkwaardige mededeling. Ze willen gaan ‘peilen’ wat werknemers in de sector belangrijk vinden. De werkgevers kunnen beweren niet te weten hoe het met hun personeel gaat en wat men belangrijk vindt na talloze onderhandelingen en inmiddels 8 stakingsdagen. Denken ze dat wij daarin trappen? Of is het ze te doen om een beter beeld te schetsen van zichzelf naar de buitenwereld? Of om andere redenen om toch steun te krijgen voor hun laatste voorstel? Mogelijk dat ze het voorstel willen toetsen aan de werknemers, omdat de vakbonden het voorstel van de werkgevers hebben afgewezen.

Waarom eigenlijk?

De vakbonden hebben het voorstel afgewezen, omdat de werkdruk moordend is, het ziekteverzuim veel te hoog is, er een personeelstekort is en werkgevers nog meer flexibiliteit verwachten van werknemers onder het mom van ’wendbaarheid.’ Met de jaren holt het plezier en de gezondheid van de chauffeur al achteruit. Waarom? Omdat de werkgevers maar door blijven bezuinigen op hun personeel. De rek is eruit!

En verder?

Daarom maken de vakbonden een vuist. Om het tij te keren. We wensen de werkgevers dan ook heel veel succes met hun zogenaamde ‘peiling’. Wat is er trouwens gebeurd met de talloze eerdere tevredenheidsonderzoeken? Misschien staan daar nog een paar leuke ideeën in voor de werkgevers.

De werkgevers weten donders goed wat ze moeten doen. Namelijk investeren in hun werknemers. Werkdrukverlaging (rijtijden), flexibiliseringsvoorstellen van tafel en het leven moet betaalbaar blijven!