Vakbonden bereiken onderhandelingsresultaat NightJet Zürich

Leden hebben het laatste woord

Door Redactie 2 februari 2023

Na ruim 2 jaar gloort er eindelijk licht aan het einde van de tunnel. Na het laatste overleg in februari 2022 bleef het lang stil vanuit directie NS Internationaal. Helaas werd door NS en cao-voorstel dat was ingediend om tot een oplossing voor de lange onbetaalde na-rusttijd te komen afgewezen.

NightJet

NS gaf daarop wel aan de ernst van jullie situatie in te zien. Daarop is diverse malen contact tussen NS Internationaal en bonden geweest en heeft NS Internationaal een voorstel uitgewerkt en aan de vakbonden voorgelegd. Afgelopen woensdag zijn bonden met NS Int. tot een onderhandelingsresultaat gekomen.

Afspraken gaan verder dan over de diensttijden

Het resultaat gaat niet alleen over de lange na-rust, maar bevat ook een uitgebreid herstelplan waarin afspraken zijn opgenomen over het terughalen van de ICE-diensten, verbeteren van de spoorwegveiligheid en sociale veiligheid op de trein en het verlagen van werkdruk.

De hoofdlijnen van het resultaat

• Uiterlijk december 2023 neemt DB het traject Keulen-Frankfurt over.
  • Tot die tijd ontvangt men € 75,00 bruto per nachtdienst. Deze vergoeding wordt met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2022 toegekend.
  • IC-E diensten komen Vanaf juli 2023 start periode 2 van “het herstelplan” terug
  • Sociale veiligheid en spoorwegveiligheid wordt verbeterd
  • Per februari wordt de voorbereiding van de NJ Zürich door een reserveringsdienst ingevuld. Hierdoor wordt de dienstlengte van dienst 1356 Bentheim korter en de voorbereiding betrouwbaarder.
  • De 403 wordt vanaf april een zelfstandige dienst. Men kan dan terug passagieren.
  • Men kan op vrijwillige basis binnen de na-rust passagierend naar huis.
  • Uitsluitend voor dit dossier zijn vakbonden akkoord dat de minimale rust na een nachtdienst die eindigt na 02:00 uur van 14 uur (cao-afspraak) op individueel niveau op vrijwillige basis kan worden ingekort tot minimaal 8 uur, om zo toch eerder thuis te komen. Deze afspraak geldt tot en met december.
  • Men kan voorkeur voor diensten aangeven. Hier wordt zo goed mogelijk rekening mee gehouden.

Hoe kunnen de vakbondsleden stemmen?

Lees het onderhandelingsresultaat rustig door. Het betreft een onderhandelingsresultaat. Uiteraard bepalen de vakbondsleden per bond of deze wel of niet akkoord met dit resultaat gaat. Dus mail naar henri.janssen@fnv.nl of je wel of niet akkoord gaat met dit resultaat. Graag onder vermelding van naam, lidnummer, standplaats. Uitsluitend Trainmanagers die op de NightJet werkzaam zijn mogen stemmen. Je stem moet uiterlijk donderdag 16 februari binnen zijn.

Wij zijn van mening dat we in dit brede resultaat er alles uit hebben gehaald wat we er aan de overlegtafel uit konden krijgen. Maar zoals gezegd: het laatste woord is aan onze leden.