Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Medewerkers cao Multimodaal gaan deze week weer staken

Er wordt sinds december 2022 gestaakt

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 27 februari 2023

Opnieuw is het raak bij de vervoersbedrijven die onder de cao Multimodaal (openbaar vervoer bedrijven met bussen en treinen) vallen. De medewerkers gaan dinsdag, donderdag en vrijdag staken in het oosten, westen en zuiden van het land.

Edwin Kuiper, bestuurder FNV Multimodaal: ‘Keer op keer komen de werkgevers met mooie beloftes die ze vervolgens niet nakomen. De werknemers voelen zich bedonderd. De werkgever weigert op onze eisen in te gaan, dus er zit niets anders op dan weer te staken.'

Vanaf december stakingen

Er wordt al sinds december vorig jaar gestaakt, de medewerkers zijn klaar met de hoge werkdruk. Kuiper: ‘Het personeelsbeleid van de ov-bedrijven zorgt voor een hoog ziekteverzuim en krappe rij- en werktijden. De werknemers kunnen nauwelijks vrije dagen opnemen.’  Door de hele organisatie worden de gevolgen gevoeld. Kuiper: ‘Machinisten, stewards, buschauffeurs, verkeersleiders, iedereen heeft last van de krappe roosters, van hoog ziekteverzuim en van hoge werkdruk.’

Koopkracht

De leden eisen een loonsverhoging waarbij in ieder geval de koopkracht, die door de hoge inflatie is gedaald, wordt gecompenseerd. Kuiper: ‘De eisen van de werknemers zijn redelijk. Ze willen hun boodschappen en rekeningen kunnen blijven betalen.’ 

Slepende onderhandelingen

De cao-onderhandelingen startten begin oktober, maar na een vliegende start bleken werkgevers de uitgesproken intenties niet te willen nakomen. Kuiper: ‘De werkgevers kwamen met een belachelijk laag bod en daar viel niet meer over teonderhandelen. Ook over  werkdruk verlagende maatregelen was geen overleg mogelijk.’ Het eindbod van de werkgevers werd door de leden massaal afgewezen.

Stakingen

Het zwaartepunt van de stakingen zal dinsdag en donderdag liggen in het oosten (Twente, Achterhoek), westen (Dordrecht) en zuiden (Limburg) van het land. Vrijdag zal het zwaartepunt op de Vechtdallijnen liggen tussen Emmen en Zwolle.

1.300 mensen

Onder de cao Multimodaal vallen ongeveer 1.300 mensen, waarvan een derde buschauffeur is en twee derde op de trein werkt als conducteur of machinist. De bekendste bedrijven in de sector waar wordt gestaakt zijn Arriva, Keolis en Qbuzz.