FNV Spoor roept NS op in actie te komen tegen intimidatie Hoofdconducteurs bij QR-code fraude

Door Redactie 7 februari 2023

Zowel FNV Spoor leden en andere NS’ers benaderden ons met het zorgwekkende verhaal over intimidatie van NS Hoofdconducteurs (Hc). Wat is het geval: op verschillende online platforms, o.a. Instagram en WhatsApp, worden QR-codes van vervoersbewijzen op best stevige schaal middels screenshots gekopieerd aangeboden.

Conducteur NS

Uiteraard met als doel ongemerkt zwart te rijden. De Hc’s informeren elkaar via hun besloten social mediakanalen over de op dat moment in omloop zijnde QR-codes, zodat er effectief op gecontroleerd kan worden.

Foto’s van Hc worden op internet geplaatst

Nieuw is dat op de platforms waar deze QR-codes worden verspreid, ook foto’s van Hoofdconducteurs die handhavend optreden tegen dit misbruik en illegaal reizen worden verspreid. Ook schijnen er in deze besloten groepen foto’s van angstaanjagend ogende messen verspreid te worden. Er worden ook “tips” gedeeld over hoe men een boete kan voorkomen. Het maken en verspreiden van foto’s van Hc’s tijdens het werk is uiterst intimiderend en bedreigend.

Pak intimidatie aan en beveilig QR-codes

FNV Spoor heeft NS opgeroepen de QR-codes tegen fraude te beveiligen, zodat de Hoofdconducteur niet meer in deze onwenselijke en mogelijk gevaarlijke situatie terecht hoeven te komen. En we roepen NS op het fotograferen van Hoofdconducteurs tijdens het uitvoeren van hun werkzaamheden en het verspreiden van deze foto’s zo goed mogelijk tegen te gaan en de daders daar waar mogelijk aan te pakken.

Zodra er meer nieuws is, horen jullie van ons.