Deelname staking Streekvervoer hoger dan vorige keer

Redactie
Door Redactie 7 februari 2023

De vijfdaagse actie is van start. Helaas laten de werkgevers het zover komen. Het gaat niet alleen om loon, ouderenregeling en een generatiepact. Maar, juist vooral om de torenhoge werkdruk.

Actie streekvervoer

Werkdrukprobleem

Het uithollen van de keer-, af/ en opstap- en pauzetijden is de echte kern van het werkdrukprobleem. De krappe rijtijden zijn een doorn in het oog van de meeste chauffeurs. Daarnaast moeten de flexibiliseringsvoorstellen van tafel voor nieuwe medewerkers. Deze maken het werk nog veel zwaarder en deze plegen roofbouw op mensen. Het moet en kan anders. Daarom strijden we vastberaden door voor een fatsoenlijke en goede cao!

Stevigere vuist

Maandag hebben zich de eerste stakers voor meerdere dagen ingeschreven. We kunnen nu al stellen dat alle daglimieten tot nu toe zijn gebroken. De deelname is weer hoger dan vorige keer. Samen met vakbond CNV trekken we op en maken een nog stevigere vuist.

Knip-en-plakwerk werkgevers

Verder is het niet onopgemerkt gebleven dat de werkgevers flink wat ‘geknipt en geplakt’ hebben als het gaat om diensten. Ze zijn flink druk geweest om te zorgen dat er geen zogenaamde ‘bestaakte diensten’ aan werkwilligen zouden worden uitgedeeld, want dat mag niet volgens het ‘onderkruipersverbod’. Maar ondanks dat heeft het vooralsnog weinig zin gehad. De deelname aan de acties is hoog. Artikel 67 cao OV geeft verder ook duidelijk aan dat een werkwillige werknemer zelfs niet verplicht kan worden de werkzaamheden van stakers over te nemen. Sterker nog: we adviseren werkwilligen om geen werk van stakers over te nemen. We hebben respect voor ieders keuze, maar je mag een werkwillige wel wijzen op het feit dat ze niet verplicht zijn het werk van stakers over te nemen. Knippen en plakken betekent niet dat het geen werk van stakers betreft. Al willen werkgevers je dit wel doen geloven. 

Werkgevers strooien met verkeerde getallen

Verder wordt het duidelijk dat de werkgevers er een mediastrijd van maken als het gaat om de effectiviteit van de stakingen. Wij meten in tal van vestigingen het aantal diensten per dag en kijken wat er werkelijk uitrijdt. Naar onze schatting ligt 75% van de dienstregeling stil. Dit komt ook overeen met de verwachtingen. FNV en CNV vertegenwoordigen in de sector zo’n 8500 leden op een geslonken totaal van zo’n 11.000 á 12.000 werknemers in dienst van de OV-bedrijven. Alle vakbondsleden maken een vuist. Ook weten zich weer veel nieuwe collega’s aan te sluiten als nieuwe leden bij de vakbond.

Hart onder de riem

We willen jullie ook nog even een hart onder de riem steken. Want, jullie doen het geweldig met zijn allen. We zetten door en gaan voor een goed resultaat. Werkgevers kom over de brug en ga op een fatsoenlijke manier om met je werknemers en pak de werkdruk aan!

Donderdag vergadert de sectorraad van FNV Streekvervoer. Ondanks dat het nu nog niet aan de orde is, moeten we vooruit kijken en kijken welke scenario’s zich kunnen voordoen en hoe wij daarop zullen reageren.

We houden jullie op de hoogte.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.