Het blijft wrang om te moeten grijpen naar dit middel, maar de enorme inzet van alle leden en kaderleden stemt ons positief. Het is duidelijk: het is menens. Wij willen een fatsoenlijke cao Streekvervoer met verlaging van de gigantische werkdruk.
Dat de staking een succes is, blijkt ook uit de cijfers. De inschatting is dat de helft van onze leden (3.000) werkt op een dag. Op de eerste stakingsdag, vrijdag 19 januari. hebben we meer dan 2.700 stakers geregistreerd. Vandaag, 20 januari, hebben we meer dan 2600 stakers geregistreerd. Dat is vergeleken met de vorige stakingen een forse plus. En dat betekent dat bijna al onze leden mee hebben gedaan aan de stakingen. Dat is echt solidair, en men toont karakter.
De acties bij Multimodaal zijn ook heel erg goed verlopen. Bijna alle bussen en regionale treinen in Nederland hebben stilgelegen. Dat is een applaus waard. Dit is ook nog nooit eerder voorgekomen
In 2018 is er ook flink gestaakt tegen de hoge werkdruk. Er zijn toen afspraken gemaakt om dit te verbeteren. Amper 5 jaar later zitten we weer in hetzelfde schuitje; de situatie lijkt nog erger geworden. Dit verdient een fatsoenlijke oplossing.
Het is aan de werkgevers om jullie serieus te nemen en met betere voorstellen te komen. Als dat niet gebeurt, zullen wij ons beraden op vervolgstappen. Na de tweede stakingsdag is duidelijk geworden dat de actiebereidheid heel hoog is. Ook bij het CNV krijgen we signalen dat de actiebereidheid hoog is. Volgende week polsen zij de actiebereidheid bij hun achterban. Vanaf 25 januari gaan wij met het CNV en onze sectorraad in gesprek. Als we dan nog geen reactie hebben vanuit de werkgevers, dan gaan we ons beraden op vervolgstappen.
Wij houden jullie op de hoogte.