Blog onderhandelingen cao Streekvervoer: het gaat erom spannen vandaag

Door Redactie 10 januari 2023

Vandaag is een belangrijke dag. De derde ronde, na een jaar vol met acties, moet hopelijk vooruitgang bieden. De eerste twee rondes op 9 en 16 december waren teleurstellend. Geen koopkrachtbehoud, een mager bod van 5% en geen werkdrukverlagende maatregelen, alleen als werknemers deze zelf willen betalen.

Blog onderhandelingen cao Streekvervoer: het gaat erom spannen vandaag

Blog is gesloten. Laatste update: 18.15 uur.

• 18.15 uur: Na weer een schorsing kwamen de werkgevers met een nieuw procesvoorstel om op dinsdag 17 januari formeel bij elkaar te komen. Dat betekent dat de acties vooralsnog doorgaan.  Alleen de vorm van de acties zal mogelijk iets worden aangepast, omdat we acties samenvoegen met de acties van Mumo. Het CNV (OV) steunt onze acties, maar heeft nog even tijd nodig om over te kunnen gaan tot het voeren van acties (driekwartvergadering en ultimatum), daar hebben wij begrip voor. Bij Multimodaal zal CNV wel meestaken.

Morgen vergaderen we met de sectorraad FNV Streekvervoer om de exacte vorm van de acties af te stemmen. We zullen aan het einde van de dag een algemene landelijke stakingsoproep voor OV en Multimodaal, het hele streekvervoer (bus) en regionale trein, bekend maken.

We houden jullie op de hoogte. Dank voor al jullie steunbetuigingen. Wordt vervolgd.

Met strijdbare groet,

Namens de FNV-onderhandelingsdelegatie,

Sooi van Weegberg
    Jolien de Graaf Bierbrauwer
    Maarten Sweep
    Tijs de Vries
    Marijn van der Gaag
    Lutz Kai Kressin

• 16.55 uur: Werkgevers komen met een procesvoorstel: nu het overleg afbreken en op 23 januari terugkomen en verder praten. Wij (de vakbonden) krijgen daar dan zelfs een formele uitnodiging voor. Vakbonden schorsen.

Hervatting: vakbonden stellen gezamenlijk voor om deze week verder te praten. Werkgevers lijken de situatie niet serieus te nemen door niet verder te onderhandelen en 2 weken uitstel te vragen. Ons voorstel: acties blijven staan en deze week uitsluitsel.

• 16.25 uur: Werkgevers komen met een nieuw voorstel:

- Een tweejarige cao met 8% op 1 januari 2023 en 3% op 1 juli 2024.
    - Generatiepact: werkgevers willen 1,5% bijdragen, geschatte kosten op 3%. De volledige kosten en baten van de regeling zijn nog niet helemaal helder en werkgevers verzoeken om een nieuwe onderhandelingsdatum op 23 januari en willen dat de acties van de FNV worden opgeschort.

Vakbonden schorsen en komen met volgende reactie:

Als het gaat om het proces: acties worden niet opgeschort. Werkgevers hebben alle tijd gehad voor een goede voorbereiding. Wij zijn bereid om vandaag tot het uiterste te gaan.

Wat betreft de inhoud doen wij een tegenvoorstel:
    - 1,5 jarige cao met 10% op 1 januari 2023 en 4% op 1 januari 2024.
    - APC-systematiek toepassen vanaf volgend jaar met 50%.
    - Van het Generatiepact zeggen vakbonden dat we niet meegaan in de kostenberekening zoals voorgesteld van de werkgevers. We stellen voor om deze regeling naast de RVU-regeling toe te voegen zonder extra kosten voor werknemers.

Werkgevers verzoeken om een nieuwe schorsing. Wordt vervolgd.

• 15.04 uur: Na de lunch zijn we verder gegaan met de cao-onderhandelingen. We hebben de werkdrukvoorstellen besproken. De vakbonden hebben een gezamenlijk loonvoorstel neergelegd van 14% + de systematiek van de APC (Automatische prijscompensatie). Werkgevers verzoeken om schorsing voordat ze op het voorstel reageren. Wordt vervolgd.

• 12.50 uur: Op het punt Generatiepact hebben we geen vooruitgang geboekt. We zijn overgegaan naar het belangrijkste onderwerp: loon. Er ontstaat een heftige discussie over welke partij een eerste stap gaat maken. Werkgevers weigeren met een nieuw loonvoorstel te komen. Wij wachten al 2 onderhandelingen op een nieuw loonvoorstel. Werkgevers zijn aan zet.

Na de lunch gaan we verder met onderhandelen.

• 11:32 uur: Discussies al over de kosten van het Generatiepact. De werkgevers blijven alleen de kosten voor de werknemers benadrukken en de rekening die werknemers zelf moeten betalen. Na herhaaldelijke verzoeken eerder, hebben de werkgevers nog steeds niet de inverdieneffecten (de baten) scherp. Een jongere aannemen voor een oudere bespaart geld. Ook blijft er nog geld over uit de SVUOV-pot en de opgevangen ABP-premie. Ook dat hebben de werkgevers niet scherp.

• 10:25 uur: start besprekingen. Vanaf 9:00 uur eerst vooroverleg in eigen kring, en gezamenlijk met CNV. We staan eerst stil bij overlijden CNV-kaderlid afgelopen week, op initiatief van Hanane Chikhi.
    Vervolgens starten werkgevers met uitleg over kosten t.a.v. een generatiepact vanaf 63 jaar (3 dagen werken, 80%, loon).

• Wat als er geen fatsoenlijk resultaat op tafel ligt? Geen fatsoenlijk resultaat betekent acties op zeer korte termijn. We hopen dat dit niet nodig hoeft te zijn.