Werk jij als zzp'er voor Temper of YoungOnes?

Let dan op!

Door Redactie 3 januari 2023

Temper en YoungOnes geven aan dat ze een uitzendbureau zijn, maar ze zijn een uitzendplatform voor zelfstandigen/zzp’ers. De rechter heeft dit soort constructies verboden. Maar omdat er nog een rechtszaak tegen Temper loopt, kunnen zij voorlopig doorgaan met deze praktijk.

Werk jij als zzp'er voor Temper of YoungOnes?

Wat loop je mis aan inkomen?

Jij werkt nu bij een pakketbedrijf waar een cao van toepassing is. Ben jij echt een uitzendkracht? Dan hoor jij dezelfde voorwaardes te krijgen als een vaste medewerker. Afhankelijk van je precieze werkzaamheden val je waarschijnlijk in loonschaal C. Het uurloon begint bij C0 € 13,10 en loopt door ervaringsjaren die jij in de logistiek werkt als pakketsorteerder op naar C6 € 16,57. Ervaring bij andere bedrijven in de logistiek tellen daar in mee. Het uurloon bij Temper of YoungOnes is niet hoger dan € 14. Het bedrijf waar jij nu werkt en Temper of YoungOnes verdienen dus veel geld aan jou.

Wat loop je nog meer mis?

Stel, je bent ziek, dan krijg jij geen loon. Je wil op vakantie, dan krijg je geen loon. Je bouwt geen vakantiegeld en vakantiedagen op. Je bouwt geen pensioen op en je bouwt geen WW op. Als je bij een uitzendbureau werkt of in loondienst bent, heb je die voordelen wel.

Schade

Je kunt ook schade maken aan de goederen waar je mee werkt, dat overkomt zelfs de beste wel eens. Je bent eigen ondernemer, dus het bedrijf waar je voor werkt kan die schade op jou verhalen (ondernemersrisico).

Belastingdienst

De Belastingdienst kan bij jou aankloppen, als ZZP’er moet je minimaal 3 opdrachtgevers hebben. Heb jij die niet, dan kunnen zij het zien als dienstverband en verhalen zij de misgelopen premies (belasting) bij jou.

Rechtszaak

En wat als Temper de rechtszaak verliest (wat zeer aannemelijk is)? Dan kun jij van de ene op de andere dag geen werk meer hebben. Tegen alles wat hierboven staat kun jij je natuurlijk verzekeren. Maar dan moet jij een uurtarief af kunnen spreken van minimaal € 35, wat een heel gewoon tarief is voor een ZZP’er. Jij denkt nu dat jij goed verdient, maar als je alles bij elkaar optelt, is dat dus niet zo.

Waarom maken bedrijven dan toch gebruik van deze constructies?

Zo besparen ze op personeelskosten om de concurrenten goedkoper af te zijn en de pakketprijs te verlagen. Dit heeft ook gevolgen voor de vaste krachten in de hele sector, want de lonen stijgen hierdoor minder snel. Ons advies aan jou is: ga naar een gewoon uitzendbureau of probeer bij het bedrijf zelf in dienst te komen.

Wil je hier meer informatie over?

Neem tijdens werkdagen tussen 08.30 uur en 17.30 uur contact op met ons contactentrum: 088 - 368 0 368  of via  platformwerk@fnv.nl