Het blijft druk bij NS

Wat speelt er tussen FNV Spoor en NS?

Door Redactie 23 december 2022

Er speelt veel tussen FNV Spoor en NS. We praten je graag bij over de vele onderwerpen die momenteel bij NS spelen.

Het blijft druk bij NS

Op 13 november ontvingen wij een anonieme melding over een rapport van organisatieadviesbureau bij verzuim en inzetbaarheid “Falke & Verbaan”. Dit bureau heeft de filosofie dat verzuim “gedrag” is. In ieder geval één regiomanager (RM) heeft wel zeer selectief uit het rapport “Dossieranalyse verzuim(begeleiding) regio Midden” van dit adviesbureau geciteerd. Het rapport spreekt over 3 gangbare visies/modellen:

• Het medisch model.
  • Het belasting belastbaarheid model.
  • Het gedragsmodel.

Het management lijkt slechts voor het derde model te kiezen. Heel misschien leidt dat op korte termijn tot terugdringen van het hoge ziekteverzuim maar op de lange termijn zal dat zeer waarschijnlijk leiden tot een hoger verzuim. Juist omdat de eerste en tweede keuze van groot belang om mensen vitaal te houden. Optie 2 bijvoorbeeld betekent dat NS het personeel gezonder moet gaan inzetten. En dat vindt het management wellicht lastig, met al die te korten.

De RM citeert in de mail het volgende: “De regierol lijkt soms bij de bedrijfsarts of de medewerker te liggen. Vragen aan de bedrijfsarts zijn veelal medisch ingestoken, waarbij je je kan afvragen in hoeverre dat de re-integratie bevordert.” En spoorde vervolgens de Teammanagers (TM) aan de regie in het stadium voordat de Bedrijfsarts betrokken is te nemen. Het rapport, dat uitgaat dat verzuim gedrag is, roept op dat de managers dat gedrag van de werknemer te beïnvloeden. Nergens wordt benoemd dat de omstandigheden, waarbinnen de werknemer moet werken of waarom iemand zich helaas ziek moet melden, door NS positief beïnvloed zouden moeten worden. De mail van deze RM aan de TM’s lijkt een regelrechte aanval op de zieke werknemer. FNV Spoor is voor een positieve verbeterslag van verzuimbegeleiding en aanpak oorzaken van verzuim. Wij stellen ons op het standpunt dat verzuim mensen overkomt en geen keuze is. Dit is ook wat we al jaren geleden zo met NS hebben afgesproken en waar NS het mee eens was.

Wij hebben de directie over bovenstaande dringend opgeroepen deze regiomanager terug te fluiten en te zorgen dat instructie van de RM aan de TM’s met een grote mea culpa naar iedereen die die bewuste instructie van deze RM of een gelijksoortige tekst heeft ontvangen, wordt teruggenomen. Ook wij vinden het ziekte verzuim binnen NS breed veel te hoog. Dat moet ook dringend verbeterd worden. Maar niet op deze manier.

Afgelopen maand heeft er overleg tussen management NS International en vakbonden plaatsgevonden, met als doel oplossingen te vinden om de zware diensten van de trainmanagers van de IC Berlijn/ Night-Jet Zürich.

Uiteraard zoekt FNV Spoor als vakbond van, voor en met onze leden daarvoor het contact met onze leden op. Via een Teamsoverleg hebben we het wel en wee van deze lijn besproken en zijn de ideeën die we tot zover met NS hebben onderzocht besproken. Het goede nieuws is dat NS Internationaal er eindelijk  in is geslaagd het stuk tussen Köln en Frankfurt in de toekomst door DB te laten uitvoeren. Het slechte nieuws is dat DB dit pas vanaf december 2023 kan gaan doen. Het is dus belangrijk tot tijdelijke maatregelen te komen die het leed van vaak 14 uur of langere bijna onbetaalde narust te verzachten. In het overleg met de FNV Spoor leden kwam er nog behoorlijk veel meer leed naar voren. Vooral sociale veiligheids- en spoorwegveiligheidsaangelegenheden. Op dinsdag 10 januari volgt het volgende overleg met directie hierover. Wij laten ons, zoals gebruikelijk aan de overlegtafel, bijstaan door FNV Spoor kaderleden die zelf op deze lijn als Trainmanagers actief zijn.

Wordt dus vervolgd.

Op woensdag 14 december werden wij voor het eerst door enkele leden en kaderleden geïnformeerd over een onaangekondigde verhoging van het boordtarief grensoverschrijdend vervoersbewijs. Van diverse leden horen wij dat ook zij het management om opheldering hebben gevraagd. Het betreft een tariefverhoging van maar liefst 320%.

Deze gang van zaken roept veel vragen op. Zoals of deze hoge verhoging niet leidt tot agressie en geweld tegen de Trainmanagers?

Diezelfde dag werden we hierover door onze Belgische vakbondscollega’s van de ACV-CSC Transcom benaderd. Samen met hun hebben wij een mail met ophelderingsvragen opgesteld, welke wij naar NS internationaal en ACV-CSC Transcom naar de NMBS heeft gestuurd.

Het management geeft in hun communicatie naar de werknemers aan dat ze op 1 december en op 12 december hierover met de werknemers hebben gecommuniceerd. Iets wat deze mensen blijven ontkennen. Dat is een bijzondere situatie zullen we maar zeggen.

Maar het kan nog “bijzonderder”. Net zoals FNV Spoor hebben ook werknemers hun zorgen over verhoogde kans op agressie en geweld met het management gedeeld. En net als FNV Spoor hebben zij voorgesteld dat op de Ticketer een optie komt waarmee de trainmanager dit verhoogde tarief uit kan zetten. En wat schrijft het management naar hun personeel:

”We hebben signalen ontvangen dat er onderling wordt afgesproken om coulance te voeren bij dit beleid omdat de verhoging van dit tarief agressie zou kunnen oproepen.”

Hiermee legt het management haar verantwoordelijkheid over een mogelijk verhoogd risico op agressie en geweld tegen het spoorpersoneel volledig bij het personeel en minachtten zij het vakman-vrouwschap volledig. Enkel het treinpersoneel kan terplekke de juiste afweging maken hoe zij met een “zwartrijder” het beste dienen om te gaan.

Wij hebben hierover nauw contact met de directie NS Internationaal en de Belgische vakbond. Het laatste woord hierover is nog niet gezegd.

Hierover kunnen we nu nog even kort zijn. Zoals jullie in de vorige nieuwsbrief hebben kunnen lezen, zijn wij samen met de andere vakbonden vanaf 7 november in overleg om tot tijdelijke noodafspraken met NS te komen. NS heeft daarmee als doel verdere afschaling te voorkomen. Deze afschaling was nodig doordat NS door het sturen op krapte te weinig personeel heeft om het werk te doen. FNV Spoor snapt de noodzaak maar is van mening dat te maken afspraken absoluut tijdelijk moeten zijn. Er moet hard gewerkt worden aan het oplossen van het structurele probleem: het tekort aan goed opgeleid vast personeel. Daarnaast mag de tijdelijke noodmaatregel zeker het niet ten koste van de sociale veiligheid van het personeel gaan en moeten deze afspraken ervoor zorgen dat de werkdruk voor het personeel verlaagd wordt. We zitten nu in de afrondende fase, waarbij het eruitziet dat wij tot afspraken kunnen komen. Zodra er daadwerkelijk afspraken tussen bonden en NS tot stand zijn gekomen, horen jullie van ons.

Mede dankzij FNV Spoor werkt het managment van NS Veiligheid & Service en de directie van NS Sociale Veiligheid hard aan een oplossing over de soms zeer gebrekkige werking met de PTT voor V&S werknemers. Dankzij de input van de FNV Spoor kaderafdeling V&S zijn wij in staat de aangewezen overlegpartij met NS Veiligheid te zijn. Wij worden door de kaderleden zeer goed geïnformeerd en dat helpt ons een inhoudelijk goed gesprek met NS te voeren. Onderdeel van het overleg met de directie NS veiligheid is de wijze van communiceren met de betreffende werknemers. Naast onze kritiek op de soms slechte werking van de PTT, hebben wij ook stevige kritiek geleverd om de matige en soms gemiste communicatie door NS. Zover wij nu kunnen inschatten is deze sterk verbeterd. Verder zijn wij tevreden dat NS Veiligheid de werknemers betrekt bij de diverse onderzoeken. Het probleem met de PTT is en blijft ernstig, maar is helaas niet sneller op te lossen en een alternatief wat beter dan de PTT is, is ook niet zomaar te vinden. Ook hierover houden we nauw contact met NS.

Op 12 december jl. heeft FNV Spoor, na al diverse keren overleg met NS gevoerd te hebben over de verslechterde machinisten (BLM) opleiding bij NS, via een brief aan de directeur Service & Operatie opgeroepen het opleidingsniveau weer terug op het oude hoge niveau te brengen. Lees hier ons nieuwsbericht daarover plus de brief aan directie. Onze brief is tot stand gekomen op basis van input en in afstemming met diverse aspirant machinisten, mentoren, teammanagers en examinatoren. Zoals gezegd, FNV Spoor is de vakbond van, voor en met onze leden. Afgelopen woensdag ontvingen we daarop de volgende reactie:

'Graag komen we terug op de brief die we op 12 december jl. hebben ontvangen over de BLM opleiding. In het vakbondsoverleg in oktober hebben we met elkaar gesproken over de signalen die bonden ontvangen over de BLM en de zorgen die er leven. Zoals toen besproken en ook daarna aan vakbonden schriftelijk teruggekoppeld, wordt de opleiding op dit moment zorgvuldig geëvalueerd. Hierbij is de ORR nauw betrokken. De zorgen die in het vbo NSR van 20 oktober zijn gedeeld, alsmede de punten genoemd in voorgenoemde brief nemen we serieus en worden in de evaluatie meegenomen. De uitkomsten van de evaluatie zullen we zoals toegezegd met vakbonden bespreken. Naar verwachting kunnen we de evaluatie als agendapunt bespreken in het vbo NSR dat gepland wordt op 19 januari a.s. Gezien de lopende evaluatie, kunnen we op dit moment nog niet inhoudelijk op de brief reageren. Ik stel voor na de bespreking van de evaluatie in het vbo met elkaar te bespreken of een schriftelijke reactie op de brief alsnog gewenst is.'

We wachten de uitkomst van de evaluatie en ook plan van aanpak af. Het is in ieder geval een goede ontwikkeling dat NS hier serieus mee aan de gang is gegaan.

Het is alweer even geleden dat er een cao-akkoord is bereikt. Er is nu door vakbonden en NS een redactiecommissie gevormd die voor de definitieve teksten gaat zorgen. Het streven is dan in het eerste kwartaal van 2023 een definitief cao-boekje te hebben. Zullen we dan eindelijk weer een compleet (digitaal) cao-boekje bij NS hebben?

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.