Vrijdag 16 december hebben we de tweede onderhandelingsronde voor de cao Openbaar Vervoer gehad. De vorige keer hebben we alleen de voorstellen met elkaar gedeeld. Tijdens deze ronde was het doel om stappen te maken en onze leden een eerste resultaat te kunnen laten zien. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het resultaat is heel teleurstellend.
De werkgevers hebben hun loonbod heel minimaal aangescherpt. Van 5% gemiddeld over alle loonschalen/treden naar minimaal 5% voor iedereen. Dat is voor ons onacceptabel. Onze eis is een forse loonsverhoging ter compensatie van de flinke inflatie, en dat blijft zo. Beide vakbonden willen afspraken maken over de belangrijkste onderwerpen: loon en werkdruk verlagende maatregelen.
Als het gaat om werkdrukverlaging voor de ouderen, het generatiepact vanaf 63 jaar: het voorstel blijft onduidelijk. Wij kunnen namelijk niet inschatten wat het de werknemer gaat kosten. Over jongeren is nog niet gesproken. Van werknemers wordt geëist dat minimaal 50% van de kosten zelf ingelegd worden. Dat betekent dat, als je er gebruik van wilt maken, je of een aantal atv-dagen dient in te leveren of de 50+ regeling (atv) moet worden verschoven naar 57 jaar. Dat is niet bespreekbaar.
Verder willen de werkgevers het roosterproces inkorten van 26 naar 13 weken, met als doel de dienstregeling meer mee te kunnen laten ademen met vraag en aanbod. Enige garanties dat dit geen effect heeft op de werkdruk van de huidige populatie werknemers wordt tevens niet afgegeven.
Het verschil tussen de inzet van de werkgevers en werknemers blijft groot. Dat betekent dat de de werkgevers op 10 januari flinke stappen moeten zetten. Als dat niet het geval is, zullen de acties, welke zijn opgeschort en gepland van 17 tot en met 20 januari, vooralsnog doorgang vinden. We doen er alles aan om met collega vakbond CNV Vakmensen, als het zover komt, gezamenlijk acties te organiseren. We houden hierover nauw contact.
We houden je op de hoogte.