Onderhandelingsresultaat cao ProRail

FNV Spoor en ProRail bereiken een resultaat na twee intensieve onderhandelingsdagen

Door Redactie 23 november 2022

Na drie onderhandelingsrondes en twee intensieve dagen van bijna 12 uur onderhandelen per dag is het zover: de vakbonden en ProRail hebben een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe cao ProRail. Het waren pittige onderhandelingen, ondanks of dankzij het feit dat alle partijen ingestemd hadden met een smalle agenda van financiële componenten.

Onderhandelingsresultaat cao ProRail

Wat onderhandelingen betreft, hebben wij als onderhandelingsdelegatie alles gegeven en het onderste uit de kan gehaald, met vooral ook extra oog voor de mensen in de lagere schalen. Dat was een belangrijke voorwaarde voor ons. Als je uitgaat van een modaal loon, dan is er sprake van 9% loonsverhoging en 2,7% aan éénmalige loonsverhoging ter compensatie van de hoge inflatie in 2022.

Kernpunten van het onderhandelingsresultaat

Looptijd

Een looptijd van 18 maanden, te weten van 1 januari 2023 tot 1 juli 2024.

Loonsverhoging structureel

Een structurele loonsverhoging per 1 januari 2023 van 6% met een 'vloer' van €375. De vloer per 1 januari 2023 wil zeggen dat de verhoging minimaal €375 bruto bedraagt bij een fulltime dienstverband.

Wat is een 'vloer'?

FNV Spoor heeft in de onderhandelingen cao ProRail een vloer van €375,- kunnen afspreken. Dit houdt in dat de verhoging minimaal €375 bruto bedraagt bij een fulltime dienstverband. De vloer wordt naar rato van het dienstverband berekend. Dit betekent voor een medewerker die aan het eind van schaal 6 zit, een verhoging van 9%. Wanneer je nog niet aan het eind van je schaal zit, krijg je natuurlijk ook je automatische RSP-verhoging van 2,5% per jaar. De eenmalige vergoeding van €1350,- bruto betekent voor iemand in schaal 6 een verhoging van 2,7%.

In deze tabel kun je zien wat deze verhoging betekent voor je schaal. Deze zijn gebaseerd op medewerkers die aan het eind van hun schaal zitten.

Schaal

Structureel 6% met een voet van €375,-

Max schaal 2

12,8%

Max schaal 3

11,9%

Max schaal 4

11,1%

Max schaal 5

10,1%

Max schaal 6

9,0%

Max schaal 7

7,9%

Max schaal 8

7,1%

Max schaal 9

Max schaal 10

Max schaal 11

6,0%

Loonsverhoging éénmalig ter compensatie van de hoge inflatie

Een eenmalige vergoeding met de salarisuitbetaling van januari 2023 van €1350 bruto bij een fulltime dienstverband.

Schaal

Eenmalig €1350,-

Max schaal 6

2,7%

Max schaal 7

2,4%

Max schaal 8

2,1%

Max schaal 9

1,8%

Max schaal 10

1,5%

Max schaal 11

1,2%

Pensioenen

Een verhoging van de pensioenpremie:

• per 1 januari 2023 naar 25,5%
  • per 1 januari 2024 naar 27,0%
  • per 1 januari 2025 naar 28,9%

Kilometervergoeding

Een verhoging van de kilometervergoeding:

• per 1 januari 2023 naar 21 cent per kilometer
  • per 1 januari 2024 naar 22 cent per kilometer

Onderhandelingsresultaat

Lees het volledige onderhandelingsresultaat

De leden zijn aan zet

Dankzij de FNV Spoor leden onderhandelen wij bij ProRail. Hoe meer leden hoe meer positie wij aan tafel hebben. Ook bepaal jij als lid of een resultaat akkoord wordt bevonden. Gebruik je recht om te stemmen. Tot en met vrijdag 9 december 2022 kun je je stem uitbrengen. Hier volgt zo snel mogelijk meer informatie over.

Vragen?

De komende periode komt FNV Spoor op bezoek bij jullie om de leden te raadplegen en zullen er digitale bijeenkomsten georganiseerd worden. Hier volgt later meer informatie over.