Na drie onderhandelingsrondes en twee intensieve dagen van bijna 12 uur onderhandelen per dag is het zover: de vakbonden en ProRail hebben een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe cao ProRail. Het waren pittige onderhandelingen, ondanks of dankzij het feit dat alle partijen ingestemd hadden met een smalle agenda van financiële componenten.
Wat onderhandelingen betreft, hebben wij als onderhandelingsdelegatie alles gegeven en het onderste uit de kan gehaald, met vooral ook extra oog voor de mensen in de lagere schalen. Dat was een belangrijke voorwaarde voor ons. Als je uitgaat van een modaal loon, dan is er sprake van 9% loonsverhoging en 2,7% aan éénmalige loonsverhoging ter compensatie van de hoge inflatie in 2022.
Een looptijd van 18 maanden, te weten van 1 januari 2023 tot 1 juli 2024.
Een structurele loonsverhoging per 1 januari 2023 van 6% met een 'vloer' van €375. De vloer per 1 januari 2023 wil zeggen dat de verhoging minimaal €375 bruto bedraagt bij een fulltime dienstverband.
FNV Spoor heeft in de onderhandelingen cao ProRail een vloer van €375,- kunnen afspreken. Dit houdt in dat de verhoging minimaal €375 bruto bedraagt bij een fulltime dienstverband. De vloer wordt naar rato van het dienstverband berekend. Dit betekent voor een medewerker die aan het eind van schaal 6 zit, een verhoging van 9%. Wanneer je nog niet aan het eind van je schaal zit, krijg je natuurlijk ook je automatische RSP-verhoging van 2,5% per jaar. De eenmalige vergoeding van €1350,- bruto betekent voor iemand in schaal 6 een verhoging van 2,7%.
In deze tabel kun je zien wat deze verhoging betekent voor je schaal. Deze zijn gebaseerd op medewerkers die aan het eind van hun schaal zitten.
Schaal |
Structureel 6% met een voet van €375,- |
Max schaal 2 |
12,8% |
Max schaal 3 |
11,9% |
Max schaal 4 |
11,1% |
Max schaal 5 |
10,1% |
Max schaal 6 |
9,0% |
Max schaal 7 |
7,9% |
Max schaal 8 |
7,1% |
Max schaal 9 |
6,0% |
Max schaal 10 |
6,0% |
Max schaal 11 |
6,0% |
Een eenmalige vergoeding met de salarisuitbetaling van januari 2023 van €1350 bruto bij een fulltime dienstverband.
In deze tabel kun je zien wat deze verhoging betekent voor je schaal. Deze zijn gebaseerd op medewerkers die aan het eind van hun schaal zitten.
Schaal |
Eenmalig €1350,- |
Max schaal 6 |
2,7% |
Max schaal 7 |
2,4% |
Max schaal 8 |
2,1% |
Max schaal 9 |
1,8% |
Max schaal 10 |
1,5% |
Max schaal 11 |
1,2% |
Een verhoging van de pensioenpremie:
Een verhoging van de kilometervergoeding:
Lees het volledige onderhandelingsresultaat
Dankzij de FNV Spoor leden onderhandelen wij bij ProRail. Hoe meer leden hoe meer positie wij aan tafel hebben. Ook bepaal jij als lid of een resultaat akkoord wordt bevonden. Gebruik je recht om te stemmen. Tot en met vrijdag 9 december 2022 kun je je stem uitbrengen. Hier volgt zo snel mogelijk meer informatie over.
De komende periode komt FNV Spoor op bezoek bij jullie om de leden te raadplegen en zullen er digitale bijeenkomsten georganiseerd worden. Hier volgt later meer informatie over.