Tussenvonnis FNV en CNV tegen XPO/GXO

Door Redactie 27 september 2022

De FNV en CNV voeren bij de rechtbank Oost-Brabant een procedure tegen XPO/GXO. Hieronder volgt een tekst die in opdracht van de rechtbank Oost-Brabant met de (ex)werknemers van XPO/GXO moet worden gedeeld.

tussenvonnis

Daarom zullen FNV en CNV het volgende doen:

• Alle werknemers die vallen onder de procedure bij de Rechtbank ontvangen binnenkort een brief met toelichting.
  • Wij zullen die brief en het laatste tussenvonnis ook plaatsen op onze website.
  • FNV en CNV zullen ledenbijeenkomsten organiseren zodat wij de mensen kunnen uitleggen wat de Rechtbank bedoelt en vragen kunnen beantwoorden.

Dit is een tussentijdse update, binnenkort volgt meer informatie.

Hieronder de tekst van de rechtbank Oost-Brabant. We realiseren ons dat het wellicht moeilijk te lezen teksten zijn:

De vakbonden FNV en CNV voeren bij de rechtbank Oost-Brabant een procedure waarmee zij willen bewerkstelligen dat het deelnemerschap bij Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor het Beroepsvervoer over de weg wordt voortgezet voor de werknemers die in de periode vóór 1 juli 2019 in dienst waren van XPO Supply Chain Netherlands B.V. (voorheen: ND Logistics B.V.) en/of XPO Supply Chain Netherlands II B.V. (voorheen: TD Holding B.V.) en die op 1 juli 2019 in dienst zijn getreden bij XPO Supply Chain Netherlands III B.V. (sinds 28 juni 2022 genaamd: GXO Logistics Netherlands III B.V.)

GXO Logistics Netherlands III B.V. heeft tegen deze vordering van de vakbonden het verweer gevoerd dat deelname aan het Pensioenfonds Vervoer geëindigd is en dat zij in nauw overleg met de Ondernemingsraad tot een nieuwe arbeidsvoorwaardenregeling is gekomen, welke regeling voor de betrokken werknemers onder andere deelname aan een nieuwe pensioenregeling bij a.s.r. inhoudt.

Deze procedure heet een “collectieve actie”. FNV en CNV zijn op 18 mei 2022 door de rechtbank aangewezen als exclusieve belangenbehartigers.