Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Cao-onderhandelingen Multimodaal 2023

FNV komt met stevige looneis

Redactie
Door Redactie 28 september 2022

Aanstaande maandag 3 oktober beginnen de cao-onderhandelingen Multimodaal. Kort geleden zijn de kaderleden en vakbondsbestuurder van FNV Multimodaal (MM) bij elkaar geweest om de cao-voorstellen te bespreken. Boodschap van ons aan de werkgevers: er zal een stevige looneis komen van de FNV!

Cao-onderhandelingen Multimodaal 2023

Enquête en rondje langs de velden

Deze zomer heeft FNV Vervoer een enquête gemaakt om jullie te vragen wat jullie belangrijk vinden voor de komende cao-onderhandelingen. Deze enquête is massaal ingevuld! Wij willen jullie bedanken voor het meedoen aan deze enquête. Het helpt ons om een goede en stevige voorstellenbrief voor de cao 2023 op de onderhandelingstafel neer te leggen.

Daarnaast zijn kaderleden en vakbondsbestuurder afgelopen maanden in alle regio’s op de stallingen en kantines geweest om met medewerkers in gesprek te gaan over de nieuwe cao 2023. Het waren leuke en goede gesprekken die wij met elkaar gehad hebben. Van leden, kaderleden en niet-leden hebben wij veel positieve reacties ontvangen. De FNV Sectorraad MM wil dit vaker doen, een ronde langs de stallingen en kantines in het hele land. Het is van alle kanten goed bevallen.

Alles wordt duurder, tijd voor betere afspraken

Daarnaast zien wij ook wat er om ons heen gebeurt. Wellicht een open deur, maar iedereen merkt de hoge inflatie, aangewakkerd door de hoge energieprijzen. De rekening van gas en licht loopt op, boodschappen worden duurder, brandstof schiet naar recordhoogtes. Ook hebben we gezien dat in de ons omliggende sectoren spoor en streek actie is gevoerd voor betere afspraken. Deze acties gingen vooral over verbeteren koopkracht, dus een hoger salaris, aanpak werkdruk en goede regelingen om gezond je werk te kunnen doen. Bij NS hebben we kunnen zien dat er stakingen voor nodig waren om fatsoenlijke afspraken te maken.

Onze voorstellenbrief voor de nieuwe cao MM zal in belangrijke mate gaan over verbeteren en behoud van koopkracht (looneis die recht doet aan deze tijden), aanpak werkdruk, goede afspraken over werktijden en indexeren van vergoedingen.

Problemen bij Arriva

Arriva, de grootste speler aan tafel vanuit werkgeverskant, heeft grote moeite om zijn afspraken met overheden na te komen. Tijdens onze rondes van Limburg tot Groningen hebben wij kunnen zien hoe Arriva worstelt met het personeelstekort, veel uitval van bussen en treinen. Dit is een grote bron van ergernis bij medewerkers spoor en bus. Aan werkgevers dus om een aantrekkelijke(r) werkgever te zijn, dat kan door met vakbonden goede cao-afspraken te maken!

Wij zullen jullie de komende tijden op de hoogte houden van de ontwikkeling rondom de cao 2023!