Medewerkers NS worden steeds meer in de kou gezet

Directie NS lijkt regie volkomen kwijt

Door Redactie 3 augustus 2022

Vanwege het uitvallen van één of meerdere Thalys treinen, hebben de servicemedewerkers Schiphol zich zondagavond 31 juli genoodzaakt gevoeld de info en balies te sluiten en naar binnen te gaan en hebben zij besloten geen taxi’s en hotels te regelen. Dit omdat het water hun al langer aan de lippen staat en ze het werk niet meer op een gezonde en veilige wijze konden uitvoeren.

Medewerkers NS worden steeds meer in de kou gezet

Klachten op meerdere standplaatsen

Soortgelijke zaken spelen al langer op veel meer standplaatsen. Op maandag 1 augustus heeft FNV Spoor een reminder over soortgelijke klachten naar NS gestuurd. Ze hebben namelijk nog steeds niet op onze mail van 2,5 week geleden gereageerd, waarin we NS oproepen om de problemen op te lossen. Het lijkt er steeds meer op dat de directie de regie volkomen kwijt is. En niet alleen bij de Service Medewerkers, maar ook bij de NS Internationaal Medewerkers, de V&S’ers, op de Knopen, het OCCR, de werkplaatsen van Instandhouding en noem maar op.

Reactie NS dinsdagavond 2 augustus

“Allereerst willen we aangeven dat we ons niet herkennen in het beeld dat het erop zou lijken dat de directie de regie volkomen kwijt is. Wel is het zo dat zich afgelopen weekend verschillende situaties hebben voorgedaan die voor de betrokken medewerkers bijzonder vervelend waren.”

Uitgeperst

De situatie waarin jullie nu het werk moeten doen komt door het rendementsdenken door NS. De operationele afdelingen van NS zijn tot op de schil uitgeperst. De rek is er meer dan uit en dit is precies waar FNV Spoor al jaren voor waarschuwt, maar nog steeds geeft de NS directie niet thuis. Sterker nog: NS zet medewerkers voor een opdracht in en zodra er dringend om ondersteuning wordt gevraagd, laat NS haar medewerkers en ook de reizigers keihard in de kou staan!

NS moet snel met oplossingen komen

FNV Spoor vindt het kwalijk dat de directie niet van zich laat horen en niet zichtbaar actief aan oplossingen werkt. Wij hebben opnieuw aan de NS directie gevraagd om snel met aantoonbare oplossingen te komen!

Verkoop WTV

NS heeft de mogelijkheid mensen te vragen werktijdverkorting (WTV) te verkopen. Wij zijn tegen verkoop, omdat we vinden dat mensen rust nodig hebben. Maar het kan volgens de cao en we kunnen niet in de portemonnee van de NS’ers kijken. Het is wel een duidelijk teken dat NS de basis totaal niet op orde heeft en de organisatie tot op de schil is uitgeperst. NS kan zich beter richten op een goede cao, waardoor NS beter in staat is nieuwe medewerkers binnen te halen ter voorkoming van de leegloop. Het zou een goed signaal zijn als deze goedkope aankoop van capaciteit massaal wordt genegeerd. Maar dat is aan iedere NS’er zelf.

Fatsoenlijke cao strikt noodzakelijk

Om het tij te keren zijn fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden strikt noodzakelijk. Alleen met een goede cao kan NS vacatures invullen en collega’s behouden. En dat is noodzakelijk om de tekorten aangevuld te krijgen. Dus twijfel jij nog of je eventueel met de stakingen mee zal doen, dan lijkt ons dit een extra argument.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.