FNV: Akkoord bij Blue Amigo

Stakingen bij voormalig Waterbus van de baan

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 21 juli 2022

De FNV en het CNV hebben een akkoord bereikt met Blue Amigo (voorheen Waterbus) over een cao. In een ultieme poging om het vastgelopen overleg vlot te trekken, zijn zij eruit gekomen met het bedrijf dat het openbaar vervoer regelt over het water tussen Rotterdam en de Drechtsteden.

FNV sluit akkoord met Blue Amigo

De belangrijkste afspraken: een cao die loopt van 1 januari 2022 tot 31 december 2022. In die periode krijgen de werknemers er 3,75% loon bij en gaat hun weekendtoeslag omhoog met €0,50 per uur. Verder hoeven zij minder diensten te werken.

Betere voorstellen lonen

Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘We zijn blij dat Blue Amigo er uiteindelijk voor kiest om de werkdruk van de mensen direct te verlagen en dat ze met betere loonvoorstellen komen, om nieuwe mensen aan te trekken. Dit was hard nodig. Stakingen waren anders onvermijdelijk.’

Werkdruk werd ondraaglijk

Het cao-eindbod van de directie is vorige maand unaniem afgewezen door de leden van de vakbonden (alle werknemers). Sinds de overname van Waterbus door Blue Amigo is de werkdruk enorm gestegen. Van der Gaag: ‘Langere werkdagen, meer belasting in het weekend, het grote personeelstekort: voor de werknemers werd het ondraaglijk.’

75 werknemers

Bij Blue Amigo werken 75 mensen.