Drie keer is scheepsrecht; nieuwe cao werknemers TESO

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 26 juli 2022

De 130 werknemers van TESO hebben eindelijk een nieuwe cao. Nadat de leden van de vakbonden twee eerdere voorstellen van hun werkgever hadden weggestemd, gingen ze vanavond unaniem akkoord met het aangepaste voorstel. Acties bij de exploitant van de veerboot tussen Den Helder en Texel zijn nu definitief van de baan.

Lutz Kressin, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘Ik ben echt heel trots op onze leden. Ze zijn eensgezind en vastberaden gaan staan voor hun rechten. Met als resultaat een cao die recht doet aan hun inzet. En de werkgever is met het overgrote deel van de eisen uit het ultimatum, dat de FNV op 16 juni jl. aan TESO stelde, akkoord gegaan.

Minimaal 9,75% loon erbij

Voor 2022 is een loonsverhoging van 5% afgesproken en in 2023 krijgen de werknemers er minimaal 4,75% bij. Wel met daarbij de afspraak dat als de algemene loonindex hoger uitvalt, de werkgever dit verschil aanvult.

Speciale afspraken auto-opstellers

Voor de auto-opstellers zijn extra afspraken gemaakt. Zo krijgen zij in 2022 nog eens een extra loonsverhoging van 5% en recht op een week vrij in de zomerperiode. Die laatste afspraak geldt ook voor de lokettisten. Kressin: ‘Het loon van de auto-opstellers loopt achter bij dat van hun collega’s. Met deze extra verhoging is dat verschil kleiner geworden.’

Gezond pensioen halen

Werknemers die tien jaar of langer in dienst zijn, kunnen zeven jaar voor hun AOW-leeftijd gebruikmaken van een regeling om gezond hun pensioen te halen. Dat was vijf jaar. Ze kunnen 20% minder werken, met behoud van 90% loon en 100% pensioenopbouw. En een flink aantal werknemers kan een nabetaling van de onregelmatigheidstoeslag (ORT) tegemoet zien. Kressin: ‘De werkgever heeft toegezegd dat ze dit met terugwerkende kracht, tot 2 november 2015, zullen uitbetalen.’