Staatssecretaris bezoekt buschauffeurs Ter Apel

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 24 juni 2022

Maandag 27 juni komt staatssecretaris Eric van der Burg naar Emmen om te praten met buschauffeurs van Qbuzz. De staatssecretaris van Justitie wil graag weten hoe de stand van zaken is als het gaat om de veiligheid van buschauffeurs op de buslijnen tussen Emmen en Ter Apel.

Edwin Kuiper, vakbondsbestuurder FNV Streekvervoer: ‘Leden van FNV hebben vorig jaar meerdere acties gevoerd voor meer veiligheid voor de buschauffeurs. Het resultaat van deze acties is dat veel partijen in beweging zijn gekomen’.

Positief

Adviezen die door FNV aan de diverse partijen zijn gebracht zijn grotendeels overgenomen. Het resultaat daarvan is positief. Buschauffeurs ervaren minder overlast sinds er maatregelen zijn genomen naar aanleiding van de acties van de buschauffeurs. Erik Vogel, buschauffeur bij Qbuzz: ‘Zoals het de laatste jaren ging, kon echt niet meer. Dagelijks ervaarden buschauffeurs intimidatie, dat ging gepaard met scheldpartijen en spugen, tot soms fysiek geweld’.

Extra stappen

Een aantal maatregelen die zijn ingezet, zijn betere zichtbaarheid van de pendelbushalte op station in Emmen, extra inzet van de pendelbus en gastheren en -vrouwen op het station in Emmen. Dirk Visser, buschauffeur bij Qbuzz: ‘Wij krijgen van onze collega’s te horen dat de ingezette maatregelen goed blijken te werken. Toch zullen er nog een paar extra stappen gemaakt moeten worden om de overlast nog meer te beperken. Uiteindelijk willen we dat alle buschauffeurs weer met veel plezier hun werk kunnen doen op de buslijnen tussen Emmen en Ter Apel’.