Aanstaande woensdag 15 juni reist een delegatie ov-medewerkers af naar de behandeling van de Voorjaarsnota in de Tweede Kamer. Daar maken zij zich hard voor een financieel vangnet voor het ov voor 2023. Zonder vangnet dreigt massaontslag en ontmanteling van de belangrijke ov-infra in Nederland. De FNV zegt actie te zullen voeren als er niet snel meer zekerheid komt voor duizenden medewerkers in het ov en alle mensen die ervan afhankelijk zijn.
Eric Vermeulen, vakbondsbestuurder FNV Stadsvervoer: ‘Wij vinden het onbestaanbaar dat het kabinet dreigt het ov keihard te laten vallen. Behalve duizenden banen staat de bijdrage van het ov aan verduurzaming, de woningbouwopgave en een samenleving waarin iedereen meedoet op het spel. We zullen daar niet doelloos naar staan kijken terwijl dit gebeurd. Als het kabinet het ov laat vallen, komen wij – en onze hele achterban – in actie.’
Vermeulen verbaast zich dat partijen als CDA en ChristenUnie niet over de brug komen. ‘De kwetsbare regio’s, waarvoor de christelijke partijen zich zo hartstochtelijk zeggen in te zetten, worden hiermee genadeloos in de steek gelaten. Want of het nu gaat om het buitengebied rondom een grote stad of om een kleine kern in de provincie: het zijn de lijnen in deze gebieden die het hardst getroffen worden. Met als gevolg dat mensen niet meer of moeilijker op hun werk, naar school, bij het ziekenhuis, vrienden en familie komen.’
Ook over D66 verbaast Vermeulen zich: ‘Die partij zegt duurzaamheid hoog op de agenda te hebben. In de praktijk gaat het wel akkoord met extra miljoenen voor de luchtvaart en voor accijnsverlaging, maar niet voor het overeind houden van het ov.’
De FNV benadrukt dat het Rijk de afgelopen jaren miljarden heeft geïnvesteerd om het ov overeind te houden en is daar blij mee ‘Juist daarom zou het eeuwig zonde zijn om de sector te laten vallen nu we bezig zijn met de laatste loodjes. Prognoses wijzen uit dat de reizigersaantallen rond 2025 weer op de niveaus zitten van voor corona. Dan kunnen de bedrijven weer op eigen benen staan en groeien ze door vanwege bevolkingsgroei. Als nu afbraak plaatsvindt, krijg je een neerwaartse spiraal waarbij reizigers door verslechterd aanbod de auto pakken. Die reizigers krijg je niet snel weer terug, net als de werknemers die hun baan dreigen te verliezen. Na miljardeninvesteringen nu weggooien wat je straks weer nodig hebt, is penny wise, pound foolish.’
De FNV pleit voor duidelijkheid over een vangnet vóór het zomerreces. Gebeurt dat niet dan zullen de vervoerders zich genoodzaakt voelen om draconische bezuinigingen voor te bereiden voor het jaar 2023. ‘Dit rampscenario moeten we afwenden, maar het wordt elke dag dat het kabinet niet over de brug komt, wel realistischer. Het zou een schande zijn als het kabinet het zover laat komen. Met het ov gok je niet!’