Zaterdag staking streekvervoer Eindhoven en Venlo

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 19 mei 2022

Buschauffeurs in het streekvervoer leggen zaterdag in Eindhoven en Venlo het werk neer. Ze doen dat om hun eisen voor een nieuwe cao kracht bij te zetten.

Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘Door heel het land zijn onze leden ontevreden met het eindbod van de werkgevers. Ze willen dat er snel iets gedaan wordt aan de werkdruk, want die zorgt voor veel uitval onder de chauffeurs.’

Landelijke estafettestaking

De staking is onderdeel van de landelijke estafettestakingen die vorige week begonnen in het noordoosten van het land. De chauffeurs willen in de nieuwe cao onder meer hogere lonen om zo meer jonge chauffeurs aan te trekken. ‘Er is een tekort aan personeel, waardoor de dienstregelingen steeds stressvoller worden met pauzes die niet kunnen worden gehouden. De werkdruk is zo hoog dat hier en daar het ziekteverzuim oploopt tot 25%’, aldus Van der Gaag.

13.000 mensen

De vakbond en de leden begrijpen dat staken in het openbaar vervoer voor overlast voor het publiek kan zorgen. Er wordt wel geprobeerd dat te beperken, zo wordt er tijdens de eindexamens niet gestaakt. De nieuwe cao moet gaan gelden met terugwerkende kracht van 1 juli 2021 tot en met 31 december 2022. In het streekvervoer werken in totaal zo’n 13.000 mensen